Wednesday, August 8, 2012

Ragut

Pagi Selasa dapat panggilan dari ibu di kampung.  Seperti biasa ingat itu adalah panggilan yang biasa ibu lakukan...tetapi apbila mendengar suara ibu, kelihatan cemas.  Ibu maklumkan bahawa beliau baharu sahaja diragut rantainya di hadapan rumah ibu di kampung. 
Terus tenteramkan ibu...tanya ibu ok tak? kerana yang penting saya risaukan keadaan ibu. Alhamdulillah ibu kata peragut tu hanya ragut ramtai ibu sahaja..tetapi tidak mengapa-apakan ibu. 
Ibu bercerita, " mula-mula orang tu buat-buat tanya tentang barang-barang construction yang ada di store Hairom (sepupu) yang terletak berdekatan di hadapan rumah.  Ibu pun menyuruh orang itu contact Hairom, tiba-tiba dia terus datang dekat ibu dan tarik rantai ibu yang tersangkut di leher... di tangannya sebenarnya memegang satu besi grill tu .. Alhamdulillah Syukur dia tidak memukul atau mengetuk kepala ibu..Alhamdulillah ..
Saya katakan kepada ibu, tak apalah mak, barang tu kita boleh cari danbeli, tapi nyawa mak yang paling penting. Alhamdulillah ..
Ibu sudahpun di bawa oleh Faizah anak saudara saya membuat laporan polis.

Apabila mendapat tahu berita ini, segera saya teringat peristiwa yang berlaku kepada saya sendiri 8 tahun lepas.  Walaupun sudah lama berlalu, tetapi apabila perkara yang serupa berlaku kepada emak saya, menggigil juga dibuatnya... trauma itu masih bersisa dalam diri ini.
Saya sendiri pernah diragut di hadapan rumah saya sendiri tatkala baru balik dari kerja...turun sahaja kereta terus 2 orang pemuda menaiki motosikal berhenti dan salah seorang memegang pisau besar (macam pisau potong daging tu) menerpa ke arah saya dan cuba menarik beg laptop saya... waktu itu laptop itu baharu sahaja saya beli sebulan umurnya dan mengandungi semua dokumen penting terutama yang berkaitan dengan research PhD saya ...saya peluk beg itu erat-erat di dada..waktu itu saya sudah pun terduduk terjatuh kerana tarik-menarik beg laptop tersebut... apabila pemuda itu tidak dapat beg laptop tu, dia terus tarik tali hand bag yang tergantung di bahu saya...dan dengan sepantas kilat memotong tali handbag tu dengan pisau di tangannya ... waktu itu saya sudah tidak berdaya hendak melawan, apatah lagi melihat pisau di tanganya ..biarlah dia ambil duit saya, asalkan jangan ambil nyawa saya...
Alhamdulillah. ..selepas dapat handbag saya, terus dia lari ke arah kawannya yang seorang lagi yang sedang menunggu di atas motor tersebut dan memecut pergi ...

Sehingga kini saya tidak berani hendak membawa duit cash banyak dalam handbag, kerana saya akan jadi phobia dan menggigil apabila mengenangkan peristiwa ini...


No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas