Wednesday, August 8, 2012

Pakai tudung ketinggalan zaman?

assalammualaikum..

tadi saya terbaca:

Tawakkul Karman, wanita Arab pertama serta pemenang termuda (32 tahun) Anugerah Nobel Keamanan. Beliau adalah tokoh wanita dalam Revolusi Yaman. Apabila ditemuramah oleh wartawan mengenai hijab yang beliau pakai seolah-olah tidak menunjukkan tahap intelektual & pendidikan beliau yang tinggi, jawapan yang diberikan:

“Manusia pada zaman purba adalah hampir telanjang, dan apabila intelektual manusia semakin berkembang, manusia mula memakai pakaian.

Apa yang ada pada saya hari ini, dan apa yang saya pakai menunjukkan tahap intelektual serta tamadun tertinggi yang manusia telah capai, ianya tidak ketinggalan zaman.

Sebaliknya, tindakan mengurangkan pakaian yang dipakai itulah ketinggalan zaman kerana ia kembali menuju ke zaman purba.”


~subhanallah

Original Tawakkul Karman Quote:

“Man in early times was almost naked, and as his intellect evolved he started wearing clothes. What I am today and what I’m wearing represents the highest level of thought and civilization that man has achieved, and is not regressive. It’s the removal of clothes again that is regressive back to ancient times.”

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas