Saturday, August 11, 2012

Mesjid Besi

Semalam En Hubby tidak kerja, oleh itu Alhamdulillah kami mempunyai lebih masa untuk berbuka di mesjid yang jauh sedikit dari rumah.  
Syukur Allah izinkan kami semua untuk berbuka puasa, bersolat berjemaah Maghrib, Isya' dan solat sunat Terawikh di Mesjid Sultan Mizan Zainal Abidin atau lebih dikenali sebagai Mesjid Besi, di Putra Jaya. Mesjid ini antara mesjid yang tercantik di Malaysia, dan lebih mesra alam. Kenapa dikatakan mesra alam? Kerana mesjid ini adalah mesjid yang banyak ruang terbuka dengan kolam-kolam air di sekeliling mesjid ini..oleh itu, TIADA air-cond dan kipas angin di syiling..cuma ada kipas berdiri saja di saf hadapan..

 Ada laman dan air pancut dalam mesjid
pemandangan dari sebelah luar
Kami sampai agak awal, dalam pukul 6.30ptg, orang pun belum ramai lagi,
 lalu kami sekeluarga duduk bertadarrus bersama-sama sehingga lah waktu berbuka tiba. Masing-masing diberi sepiring kuih yang mengandungi 3 biji kurma dan sepotong kuih..
 Selepas berbuka dengan kuih dan kurma, semua sama-sama solat berjemaah Maghrib. Selepas itu baharulah makan makanan yg berat sikit seperti nasi dan lauk.  Masing-masing beratur untuk mengambil makanan ...Alhamdulillah ..
 Ramai juga orang yang datang berbuka di mesjid ini..mungkin terdiri dari penduduk PutraJaya sendiri dan juga orang ramai dari tempat-tempat (seperti kami) begitu juga ramai yg terdiri dari bangsa Arab datang berbuka di sini

 sempat juga posing sekejap sebelum azan Isya' berkumandang...

 Kenangan berbuka di Mesjid Besi

 Pemandangan indah PutraJaya di waktu malam dari Mesjid Besi..
Alhamdulillah...suatu pengalaman baru bagi kami ...kami pulang selepas selesai solat sunat Terawikh berjemaah ..

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas