Friday, July 31, 2015

JIWA KENTAL SI PEMBURU BELANGKAS DAN ALAM GHAIB


Pontian: Selain cabaran cuaca yang boleh berubah pada bila-bila masa serta selut yang dalam, penangkap belangkas di pesisir pantai di daerah ini juga perlu mempunyai keberanian dan kekentalan mental apabila berdepan dengan kejadian mistik ketika melakukan aktiviti itu di tengah malam atau awal pagi.


Itu yang dilalui Hashim Abd Manaf, 58, yang menjadikan aktiviti menangkap belangkas di pesisiran Pantai Rambah, di sini sebagai punca pendapatan utama sejak empat tahun lalu.

Menurut Hashim, kebiasaannya dia turun ke pantai yang terletak lima kilometer dari rumahnya di Kampung Haji Ashari, Telok Kerang, di sini untuk menangkap belangkas bermula tengah malam hingga awal pagi.

Menempuhi cuaca sejuk dan mengharungi selut yang dalam adalah perkara biasa dan boleh dihadapi kebanyakan penangkap belangkas, namun tidak ramai yang mampu berdepan perkara ghaib atau mistik yang menyeramkan.

Kadang-kadang kita sangka orang yang menyapa ketika dalam keadaan gelap itu rakan, tetapi sebenarnya ternyata tidak ada sesiapa berdekatan kita ketika itu.

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas