Thursday, November 4, 2010

Pengurusan Masa

Pengurusan masa, satu aspek yang ramai orang samada dapat mengendalikannya dengan baik atau tidak. Mungkin ada sesetengah orang yang langsung tidak ambil peduli tentang masa. Setiap detik, setiap saat masa berjalan seperti biasa. Pengisiannya yang membezakan samada kita dapat mengisi masa dengan perkara yang berguna, bermenafaat atau kita tiada membuat apa-apa langsung!
Saya bukan hendak memberi tip-tips tentang pengurusan masa, atau hendak memberi ceramah bagaimana hendak menguruskan masa dengan baik. 
Saya cuma hendak mengajak semua pembaca sekelian berfikir sejenak..merenung semua diri kita sendiri, apa yang perlu kita lakukan jika kita tidak dapat mengurus masa dengan baik.
Dalam apa jua keadaan, fikirkan keutamaan sesuatu perkara yang hendak dilakukan, kepentingannya. Perkara yang lebih penting hendaklah dilakukan terlebih dahulu dan diutamakan, yang kurang penting, mahupun ianya menyeronokkan (seperti bermain komputer games, melayari internet, berchatting, berFB, berblogging)....perlulah ditangguhkan... 
(sila ambil perhatian, saya bukan kata tak boleh, tapi pandai-pandailah membahagikan masa itu, jangan sampai berFB dan berblogging sehingga melalaikan perkara utama, contohnya belajar, kerana saya dapati ramai bloggers ni terdiri dari kalangan pelajar)
sebab itu setiap kali kita mengadakan majlis-majlis ilmu atau lain, selalunya kita akan sudahi dengan membaca Surah Al-'Asr, 
Kerana itu Allah telah bersumpah demi masa (Surah Al-'Asr):

[1]Demi Masa!
[2]Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian 
[3]Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas