Friday, November 12, 2010

Akaun Tabung Haji

Apabila tiba musim haji, maka ramailah umat Islam yang pergi menunaikan haji, tidak ketinggalan umat Islam dari Malaysia juga. Alhamdulillah di negara kita, proses menunaikan haji dipermudahkan dengan adanya Tabung Haji Malaysia, yang ditubuhkan untuk menguruskan proses rakyat Malaysia pergi menunaikan rukun Islam kelima itu bermula dari menyimpan wang hinggalah mengurus dan menjaga kebajikan rakyat Malaysia di Mekah dan Madinah, dan sehingga selamat pulang semula ke Malaysia. 
Sungguh bertuah kita... jika dibandingkan dengan rakyat lain-lain negara, yang mana ada yang perlu menguruskannya sendiri dari awal hingga akhir.

Apabila pulang dari mengerjakan haji, semasa sahabat handai dan saudara-mara datang melawatku, dengan bersungguh-sungguh aku menggalakkan mereka pergilah menunaikan haji sewaktu umur masih  muda, sewaktu diri masih sihat-walafiat, kuat bertenaga...janganlah tunggu dah pencen baru hendak menunaikan haji. Sesungguhnya kemanisan menunaikan haji lebih terasa apabila kita dapat menunaikan semasa diri sihat dan bertenaga, InsyaAllah dengan izin Allah jua. 

Ramai yang kata, belum cukup duit, tak ada duit, tak mampu lagi...
Lalu saya cadangkan, perkara pertama sekali, MESTI lah ada keinginan dalam diri kita perasaan hendak menunaikan fardhu haji, kerana ia adalah RUKUN ISLAM kelima! 
Bagaimana? Pertama sekali pergilah membuka akaun Tabung Haji. Jika sudah ada akaun, kita boleh menambah tabungan bila-bila masa yang kita kehendaki. Tidak kisahlah jika sebulan hanya RM10 sahaja, tetapi jika kita konsisten menyimpan, IA lama-kelamaan akan banyak juga... 
Saya masih ingat lagi, sebaik sahaja saya balik ke Malaysia dari menuntut ilmu di luar negara, saya terus pergi membuka akaun Tabung Haji. walaupun pada masa itu saya belum lagi mendapat kerja. Sebaik sahaja mendapat kerja, saya akan pastikan sejumlah wang akan saya asingkan dan deposit dalam akaun TH (walaupun RM10) ..tapi biasalah, pada masa itu baru nak mula hidup, dan sudah ada 2 orang cahayamata... kumpul setiap bulan, bila tiba hujung tahun anak-anak nak masuk sekolah... surut balik akaun saya! sedih juga tapi pada masa itu, gaji pun tidaklah banyak... jadi akaun TH menjadi penyelamat! Begitulah keadaannya setiap tahun, pasang surut pasang surut...sehingga lah keadaan menjadi stabil. 
Namun Allah itu Maha Mengetahui, bila hasrat hati sudah melonjak-lonjak mahu mengerjakan haji, suami pula selalu ditugaskan di luar daerah / sehingga luar negara... terpaksa hasrat hati dipendamkan..namun setiap kali berdoa selepas solat, akan daku mohon ke Hadrat Allah SWT agar mempermudahkan segala urusan, dan melapangkan masa agar suami dapat menunaikan haji...begitulah waktu demi waktu, hari demi hari, tahun demi tahun....

Setiap kali bersalin, walaupun masih dalam hari, saya akan pastikan setiap orang anak saya juga telah ada akaun TH. Selalunya ramai rakan sahabat dan saudara mara datang melawat jika kita melahirkan anak baru, dan kebiasaannya mereka akan memberikan "buah tangan" berupa wang ringgit. Maka eloklah kiranya duit itu kita masukkan dalam akaun TH anak kita itu...

Anda sudah ada akaun TH?

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas