Sunday, November 14, 2010

Apa punca sakit?

Semakin banyak mendapat undangan majlis perkahwinan, 
 sebelum ini undangan majlis doa selamat menunaikan fardhu haji, sebelum itu, majlis rumah terbuka Hari Raya Aidil Fitri, minggu depan pula sambutan Hari Raya Haji, diikuti dengan lebih banyak kenduri perkahwinan. 
Ya Allah, bila lah nak diet nih? Mesti itu persoalan yang timbul di fikiran... 
Jadual diet terpaksa ditolak tepi, bila hidangan lazat di depan mata, selalunya kita berkata, " tak apalah, hari ni saja nak makan banyak..., esok boleh diet semula" Masalahnya esok dapat jemputan lagi..makan lagi..habis ditolak tepi rancangan hendak berdiet...

tetapi adakah diet sahaja mencukupi? Apa jenis diet? diet yang bagaimana yang efektif?

Apabila umur meningkat ke lewat 30an dan awal 40an, kita dihadapkan dgn pelbagai masalah kesihatan. Masalah jantung, paru-paru, kolesterol, hati, kencing manis dan lain-lain turut menyerang.

Banyak kajian telah membuktikan bahawa prinsip mengurang berat badan dan mengawal daripada berlakunya pertambahan berat badan bukannya hanya dengan berdiet semata-mata. 

Jangan memaksa badan menjadi kurus, kerana paksaan hanya akan menyebabkan badan kita menjadi letih dan kita akan kecewa jika hasilnya tidak memuaskan hati.
Untuk membakar lemak tubuh kita memerlukan bahanapi iaitu hormon memecah lemak yang cukup. Tubuh juga perlu mengurangkan penyimpanan lemak. 

hurm..saya bukan lah pakar pemakanan atau diet...saya sendiri perlukan berdiet juga kerana kalau mengikut ketinggian saya (yg pendek ini) saya perlu kurangkan berat badan kerana BMI dah masuk area kuning...kira dah masuk area heavyweight lah...eh! heavyweight pulak...Overweight lah.. 

ok..jom diet...

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas