Saturday, May 5, 2012

Sejarah Ringkas Kejatuhan Anwar Ibrahim - Part 1

Apabila Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad mengambil alih pemerintahan negara pada 16 Julai 1981, beliau membawa bersamanya dinamisme seorang pemimpin akar-umbi dan memberi nafas baru kepada Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Walaupun DEB lahir dan bertapak pada zaman Tun Abdul Razak, umum mengakui falsafah dan matlamatnya banyak dipengaruhi oleh pemikiran Dr Mahathir seperti yang terkandung dalam buku Dilema Melayu.

Dr Mahathir menyuntik dinamisme, reformasi dan wawasan ke dalam dasar itu dengan memberikannya pentakrifan dan pendekatan baru. Beliau melakukan anjakan di dalam pelaksanaannya.

Ini tidak sukar dilakukan kerana beliau faham secara mendalam titik-tolak dasar itu.

Bagi membolehkan dasar itu berjalan lancar dan reformasi ekonomi berjaya, Dr Mahathir memerlukan kestabilan politik.

Pas yang dipecat daripada Barisan Nasional (BN) pada 1977 semakin mengancam dan kejayaan Revolusi Iran pada 1980 memberikan parti itu semangat baru.

Untuk menyekat pengaruh Pas, Dr Mahathir perlu memperkukuhkan kepemimpinan Islam dalam Umno. Walaupun beliau sendiri faham isu agama dan fasih mengenai pemikiran Islam, Dr Mahathir mahu Umno dan kerajaan dianggotai lebih banyak pemimpin dan cendekiawan Islam berwibawa.

Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ketika itu memimpin Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dan terbilang sebagai penggerak massa dikatakan sedang membuat pertimbangan untuk memasuki politik secara cergas. Pilihan terbuka kepada beliau sama ada menyertai Umno atau Pas.

Kejayaan Dr Mahathir menarik beliau menyertai Umno hanya beberapa minggu sebelum pilihan raya umum 1982 disifatkan oleh pemerhati dan pengulas politik sebagai political coup (rampasan kuasa politik) yang besar.

Ganjaran kemasukan Anwar ke dalam Umno adalah besar, risikonya juga tinggi. Sejak awal, Dr Mahathir terpaksa mempertahankan keputusannya membawa masuk Anwar ke dalam Umno. Banyak pihak kurang senang dengan kemasukannya.

Mereka bimbang dan curiga dengan latar belakangnya sebagai penentang kerajaan dan cara beliau dibawa masuk ke dalam parti. Tidak kurang pula yang melihat Anwar sebagai saingan.

Belum pun berita kemasukan Anwar tersebar, Dr Mahathir sudah ditekan oleh wartawan yang menghadiri sidang akhbar di Jabatan Perdana Menteri pada 29 Mac, 1982 supaya memberi bukti bahawa Anwar sejak sekian lama menjadi `ahli tidak rasmi' parti itu.

Pada sidang akhbar itulah Dr Mahathir memperkenalkan `Saudara' Anwar yang ketika itu berusia 35 tahun sebagai ahli terbaru Umno.

Beliau juga ditanya apakah keistimewaan Anwar sehingga berita kemasukannya ke dalam Umno diumumkan di Jabatan Perdana Menteri dan tidak di Ibu Pejabat Umno.

Apa yang berlaku selepas itu adalah sejarah. Anwar menang Pilihan Raya Umum 22 April 1982 di Permatang Pauh, Pulau Pinang, dengan menjatuhkan Ahli Parlimen Pas, Zabidi Ali dengan kelebihan undi yang besar.

"Anak ayam yang baru tumbuh bulu pahat sudah boleh berlari. Pilihan kita tepat," kata Dr Mahathir mengulas kemenangan Anwar.

Dr Mahathir segera melantiknya Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang sekali gus meletakkan Anwar sebagai `ayam didik' Perdana Menteri.

Bersambung Dalam Part 2

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas