Thursday, July 26, 2012

Surau Ar-Rayyan, Sek 7 (Kristal)

Semalam kami berbuka puasa dan solat maghrib berjemaah di Surau Ar-Rayyan, Seksyen 7 (Kristal) ..buat pengetahuan anda semua, di Seksyen 7 Shah Alam ini sahaja, terdapat 5 buah surau : At-Taqwa, Al-Islah, Al-Mawaddah, Ar-Rayyan, dan ..... hurmm..lupa pula satu lagi surau yang terletak di area rumah pangsa sana ....

Alhamdulillah, saya mendapat jemputan untuk berbuka di sini  dari sahabat saya, Nor.  Beliau mengajak saya berbuka bersama beliau kerana pada malam sebelumnya beliau hanya berbuka seorang diri (di pihak wanita). Sewaktu saya sampai, dari jauh Puan Nor sudah nampak kami datang dan melambai ke arah kami. Suami beliau Ustaz Fairuz juga datang bersalaman menyambut kedatangan suami.  Alhamdulillah kelihatan beberapa orang wanita lain (saya agak isteri kariah surau itu juga kerana Puan Nor mengenali beliau) ...

Selepas berbuka kami terus ke bahagian wanita untuk solat maghrib berjemaah.  Kelihatan surau itu baharu juga di buat pengubahsuaian dan sangat luas di bahagian wanita, mungkin diubahsuai demi menampung jemaah wanita yang semakin ramai pada bulan Ramadhan ini, Namun begitu sewaktu solat maghrib, hanya kami berempat sahaja yang solat. Saya, Nor, isteri pak bilal (saya lupa pula nama beliau) dan Hana'.  Namun begitu menurut Puan Nor, sewaktu Solat Sunat Terawikh, ramai jemaah wanita yang hadir...Alhamdulillah. 

InsyaAllah, jika Allah izinkan, hari ini kami akan berbuka puasa dan bersolat maghrib berjemaah di surau yang lain pula.

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas