Thursday, June 14, 2012

Bersalin ikut tingkap..


Cer pasal bersalin secara pembedahan atau caesarean section, pasti para ibu2 kat luar sana lebih memilih bersalin secara biasa yer tak ? Bagi aku yg pertama kali dibedah waktu bersalinkan si kembar, adalah pengalaman yang tak boleh aku lupa coz dari awal pemeriksaan bulanan kedudukan si kembar okay jer. ngam2 36 minggu perot dah mula sakit, ikutkan malam tu aku taknak ke hospital mikir baru 36 minggu takkan dah nak meletops !

Sampai di hospital, nurse yang ikut aku skali berkejar cari wheelchair dan di labour room aku dikerumun beberapa orang kakitangan dan pakar. Selepas di scan dorang bgtau aku tak boleh melahirkan secara biasa sbb kedudukan si kembar songsang. layan jer la nak kata takut toksah citer aku angguk2 jer aper yg dorang terangkan tentang akibat sebelum dan selepas pembedahan nanti. Aku mula di bedah dalam pukul 12.30 malam membawak ker pukul 3 pagi baru settle.

Di pendekkan citer lepas abis ubat bius semua, tak boleh makan atau minum selama 6 jam lepas pembedahan. tekak haus kering kontang rasa itupun merayu dgn nurse mintak air. Tak sampai sehari blah petang aku dah boleh bangun dan berjalan walau dalam keadaan sakit giler ! Dan pantang kali ni aku tak berpeluang bertungku, berurut dan makan jamu..hanya selepas sebulan aku pakai bengkung. Syukur pas abis pantang aku dapat balik berat asal 46 kg dan yg penting perot ku tak muncit.. :)


 p/s: si kembar selalu jadi perhatian di klinik..   

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas