Monday, July 18, 2011

Hydrangea

Mengkagumi dan bersyukur bunga-bunga indah Ciptaan Allah SWT....
Perempuan dan bunga sememangnya tidak dapat dipisahkan... memang perempuan suka kepada bunga-bunga, begitu juga saya... saya suka kepada pohon hijau yang memberikan suasana sejuk dan nyaman kepada rumah terutama di tengah-tengah kota dan bandaraya Shah Alam ini ..selain pohon renek hijau..saya juga ada menanam pokok bunga. Salah satunya adalah hydrangea...dalam bahasa yang mudah, ada yang panggil pokok bunga tiga musim, ada yang panggil pokok bunga Zaleha... sebab musabab nya mengapa dipanggil begitu saya pun tidak tahu....

Saya pernah menulis tentang hobi "gardening" saya di sini...

Apabila diizinkan oleh Allah saya berkunjung ke Istanbul, Turkey baru-baru ini... saya terpegun seketika melihat betapa cantiknya bunga-bunga Hydrangea di kota Konstantinople itu ...jom kita berkunjung ke Turkey...
 Di depan Hotel
Ditepi tembok Blue Mosque
 Di atas bukit di hadapan Pierre Lotte Cafe
 Hydrangea ini berwarna pink ...
Zoom dekat lagi...sangat cantik kan...

Hari ke-3 berada di Istanbul...
setiap hari lalu di tepi Blue Mosque saya pasti akan mengambil gambar bunga ini...

Semasa menaiki boat cruise sepanjang Selat Bosphorus//kami singgah ke sebuah perkampungan nelayan ...
Hydrangea lagi!!! warna2 yang berlainan!!! mereka kata warna bunga ini berubah mengikut keasidan dan kealkalian tanah nya...

Mungkin bunga Hydangea ini sangat sesuai di tanam di nagara ini kerana cuacanya yg sangat sesuai...gemuk-gemuk dan cantik bunga kegemaranku ini...


No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas