Tuesday, December 3, 2013

Langkah kelima: pengangkutan di JEPUN (osaka,kyoto DAN nara)

bab pengangkutan ni penting gila.ada bebeapa pekara yang korang kena faham

1.sistem pengagkutan dekat jepun SANGAT EFISYEN terutamanya TRAIN SUBWAY.keretapi bawah tanah dia.so apa masalahnya? sebab terlalu efisyen la banyak masalah...klu tak silap aku ada LEBIH DARI 10 syarikat berlainan menguruskan sistem keretapi di daerah KANSAI (OSAKA,KYOTO,NARA) sahaja.so apa masalahnya?korang masih tak nampak masalahnya kan?masalahnya ialah koRang kena guna banyak pas keretapi yang berlainan untuk syarikat yang berlainan.takkan korang nak beli 10 pas keretapi kan?haha..kan aku cakap memang masalah.tapi jangan risau.aku akan settle kan masalah ni kat korang jap lagi.lupa nak cakap sekali naik keretapi subway harga dalam 230 yen.bayangkan korang nak pergi sesuatu kawasan yang kena tukar tiga kali keretapi,matilah korang.licin poket.haha.

untuk memudahkan aku bahagikan sistem pengangkutan jepun kepada 2 bahagian utama:

a)syarikat pengangkutan utama adalah JR LINE (JAPANESE RAILWAY LINE).dia ada rapid train,haruka train dan bus.

b) syarikat kecil lain bergabung dan keluarkan pass khas untuk kegunaan subway,train dan bus.

2.sistem bus juga sama cam sistem keretapi ada banyak sangat syarikat berlainan yang menguruskan.sekali naik bus 220 yen.

nampak tak kemahalan pengangkutan kat jepun.sebab tu orang taknak gi jepun.

JANGAN RISAU YE KENGKAWAN, KERAJAAN JEPUN SEKARANG SEDANG MENCUBA SEDAYA UPAYA MEMURAHKAN HARGA PENGANGKUTAN UNTUK PELANCONG MACAM KITA DENGAN MEMBERI BEBERAPA KAD SPESEL BESERTA DISKAUN YANG UUUUMMMMPPPP!

KAD YANG AKU REKEMEN KAT KORANG.

1) KANSAI THRU PAS

JENIS :ada 2 jenis.yang 3 hari punya harga 5000 yen,yang 2 hari punya harga 3800 yen.

KEGUNAAN: boleh digunakan pada semua syarikat bus,train,subway kecuali teksi.dan tak boleh digunakan untuk sebarang JR train atau bus JR.camna korang nak tau train yang korang naik tu yang JR ke bukan?senang je.setiap jenis train tempat menunggunya berlainan.check dia punya LINE.LINE tu apa?LINE tu nama keretapi tu la.contoh MIDOSUJI LINE,HIBIYA LINE, CHIYODA LINE.yang ni korang boleh guna PASS NI sebab tak ada perkataan JR.contoh LINE untuk JR cam JR NARA LINE, JR KYOTO LINE...nampak tak ada nama JR.PASS ni adalah langkah terbaik untuk korang guna SUBWAY dan bus.korang naik la berapa kali pun,nak round2 tempat yang sama 300 kali pun boleh, korang nak pergi balik ke,nak main-main aci sembunyi dalam keretapi pun boleh,berjuta kali pun boleh.asalkan tak lebih hari yang korang beli.aku mmg guna gila2 kad ni, pergi balik2,sesat ke ape ke,berapa kali aku guna pun takde limit.

CARA GUNA: cam gambar kat bawah ni.

lepas masuk bawah ni pass ni kuar kat depan.ambik balik,jangan buat2 lupa pas korang lak.

KAT MANA NAK BELI: Kat kansai airport tu, korang pergi TINGKAT 1 ada kaunter information center.beli kat situ.kaunter ni buka pukul7.00 pagi, tutup pukul 10.00 malam.

kaunter ni tutup masa aku sampai.so esok paginya baru aku beli PASS yang berkenaan.

TEMPAT BOLEH DILAWATI: kyoto,osaka,nara,kobe.tapi kegunaan di NARA sangat TERHAD.kat NARA kena guna ICOCA (peta tempat yang boleh guna pass ni.KLIK SINI

NASIHAT AKU:  PASS ni ikut hari bukan ikut jam.kalu korang guna pass ni malam.dah dikira hari pertama.esok paginya dah dikira hari kedua.so ingat gunakan pas di awal pagi supaya korang untung.

2) KAD HARUKA DAN ICOCA

kad icoca ala2 macam touch and go(ada 2 corak yang menarik pilih la satu yang korang suka)

pass haruka (masa korang beli korang akan dapat dua,perjalanan pergi balik.check.ada tulis kat depan pass) yang kat kat gambar tu one way je.aku beli yang two way so dapat dua.

KEGUNAAN: HARUKA:haruka ni nama express train dari KANSAI AIRPORT KE OSAKA/KYOTO DAN DARI OSAKA/KYOTO KE KANSAI AIRPORT.senang la korang naik terus dari kansai airport,kat mana nak naik.Rujuk gambar
korang naik haruka kat area awning biru tu ok.jangan naik yang merah.tu syarikat lain.NANKAI EXPRESS.

KEGUNAAN:ICOCA: kad ni sebijik macam touch and go masa korang beli dalam kad ada 1500 yen.korang touch je.check gambar.kad ni boleh digunakan pada semua subway,bus,dan JR LINE.kat ni boleh topup.cam mana nak topup?jangan korang risau masa korang beli dia siap bagi buku manual penggunaan.aku tak tengok pun buku tu,aku buat2 comel mintak orang jepun mana2 topupkan.haha



touch je la cam biasa2.takkan yang tu pun aku nak ajar kot.

KAT MANA NAK BELI: Kat kansai airport tu, tingkat 2.cari JR kaunter.ingat beli kat KAUNTER.jangan beli kat mesin tiket pulak.korang cari kaunter JR yang besar gabang dia tulis ICOCA dekat sign boardnya.masa nak beli kena tunjuk passport sebab kad ni spesel diskaun untuk pelancong cam kita je.
JR kaunter tu sebelah ticket machine je.sori la der aku lupa nak tangkap gambar kaunter tu.

HARGA:rujuk gambar.aku beli round trip.bukan apa takut duit abis lak,so beli terus tiket ke kansai airport untuk hari akhir.round trip korang akan dapat 2 pass haruka dan 1 kad icoca.untuk one way trip korang akan dapat 1 tiket haruka dan i kad icoca.


3) OSAKA UNLIMITED PASS
 dalam banyak2 pass, aku paling suka osaka unlimited pass.kenapa? sebab PERTAMA CAM BIASA LAH NAIK TRAIN KE,SUBWAY KE,BUS KE TANPA LIMIT DAN YANG KEDUA pass ni bagi free access kepada 28 tempat menarik seluruh osaka sedangkan bayaran masuk tu 4 kali ganda lagi mahal dari harga pass tesebut..HAHAHAHA>>>aku tak paham camna la kerajaan jepun nak untung sebenarnya.
yang warna biru tu adalah osaka unlimited pass.

KEGUNAAN: boleh guna di sebarang train ,bus dan subway yang bukan JR LINE.

HARGA:ada 2 jenis yang sehari,harga 2000 yen yang 2 hari harga 2700 yen.aku beli yang dua hari.

KAT MANA NAK BELI:TEMPAT YANG SAMA DENGAN KANSAI THRU PASS.INFORMATION KAUNTER TINGKAT 1

NASIHAT AKU:masa korang beli korang akan dapat pamplet.jangan buang pamplet tu.penting gila.why..check kat belakang dia ada course yang menaik yang ditawarkan FREE.koang boleh TRY semua COURSE tu.kalau sempat la.aku tak sempat nak TEST semua.

ok ni jenis course yang ditawarkan: KLIK SINI

contoh course yang aku sempat test.best gila.semua free KLIK SINI.aku save 4040 yen dengan course ni.haha.

P/S:KESEMUA PASS DAN KAD DIATAS TAK BOLEH DIGUNAKAN UNTUK TEKSI.JANGAN NAIK TEKSI KAT JEPUN HARGA DIA MAHAL GILA.

langkah keenam.aku akan cerita penuh secara detailed perjalanan aku pada hari pertama : KLIK SINI

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas