Monday, August 1, 2011

Menggamit kenangan di bulan ramadhan...

mau sampai amarika gegaran meriam buluh nih ! :)

Alhamdulillah selesai sudah kita berpuasa di hari pertama bulan ramadhan ni... bila ramadhan datang lagi, teringat nostalgia zaman waktu kecik dulu.. Deena pasti tentu kengkawan yang lain ada kenangan manis yang masih terpahat di ingatan sampai skang.. Bunga api skang ngan dolu-dolu tak sama, yang pelik dak skang tak sampai seminggu puasa dah ada yang check in kat hospital hehe...
salah guna main mercun punya pasal !  :) * Cer tengok bebudak dulu2 jarang dengor ada yang putus jari, mata buta ke aper , padehal mercun jangan cakap la kalau takde meriam buluh * kalau ada bazooka pun dorang bran :) ! * orang kata tak lengkap suasana menjelang nak raya kata nya.

 
time puasa jer suka kuih manis-manis....

Balik cer asal tadi kenangan waktu kecik kan... seingat deena mula puasa dalam darjah 2atau 3 kot, huh ! berkobar pose sampai tengahari jer pastu lembek. Kadang mandi sambil minum air, kenyang sangat la rasa masa tu dapat tersengaja terminum air hehe... Time berbuka buat muka selamba kodok join sesama. Masa berbuka waktu kecik dulu hanya orang yang berpuasa jer di beri keutamaan, pas kitorang kenyang sampai prot nak pecah rasa, baru lah abah panggil muka-muka yang tak berpuasa duk makan... sian deme heee..

jgn berlebih2 membeli sampai membazir....

Dan sebelum berbuka yang paling best mak akan buat beberapa jenis kuih dan akan di kerah hantar juadah berbuka ke rumah jiran-jiran . Semestinya bila balik pinggan  kitorang akan diisi dengan juadah lain plak haa... zaman skang jarang dah orang buat macam tuh, ada pun untuk sanak saudara atau sibuk takde masa dan mudah beli diluar jer..  Mungkin di kampung-kampung masih ada lagi tradisi menghantar juadah berbuka ke rumah jiran..


p/s: rindu masakan rendang minang mak.... * tak sabar nak balik kampuang :) * http://www.emocutez.com

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas