Monday, April 20, 2015

Nak ambil anak angkat ke tak?

Assalammualaikum..

Dah lama saya fikir, nak ambil anak angkat atau sabar menanti. Masa tu saya ada google, tapi tak ada panduan langsung untuk bantu saya buat keputusan. So, saya harap pengalaman saya ni dapat membantu golongan yang  50-50 nak ambil anak angkat atau tak. 

Ramai orang nak ambil anak angkat dari golongan anak yatim. Saya dulu macam tu juga, tapi susah nak cari. Kalau ada pun anak yatim yang ramai adik beradik. Nak bela semua xnak pulak kan? Sanggup nak pisahkan adik beradik tu? Nak cari anak yatim yang baru lahir dan tak ada adik beradik tu memang saya tak pernah jumpa la.. Kalau ada pun, saudara mara dia mesti nak jaga sendiri. 
Kalau jumpa yang nak bagi, memang rezeki korang lah..

Okey.

Apa yang saya buat sebelum ambil keputusan untuk mengambil anak angkat? 


1. Mula2, buat rawatan dulu. Usaha dulu untuk mengandung. Macam saya ni, doktor cakap memang saya n suami normal. Cuma rezeki belum ada. Buat iui pun gagal. Nak buat ivf takde bajet. Huhu..

2. Berbincang dengan suami. Nak ambil anak ni, kena ada sokongan dari suami. Kerjasama suami sangat penting. Sebab nanti bila dah ada anak, kita n suami la yang nak jaga. Lagipun, anak tu kan perlukan kasih sayang ibu n ayah. 

3. Sucikan minda. Macam saya tulis kat atas, anak yatim memang susah nak cari. Jadi, pilihan yang ada ialah anak tak sah taraf. Tak semua orang boleh terima anak ni dengan hati terbuka. Tak tahulah kenapa. Rasa anak2 ni berdosa yek? Rasa macam anak2 ni kotor yek? Dalam islam, anak tak sah taraf ni langsung tak berdosa. Mana ada anak yang mewarisi dosa mak bapak. Pernah dengar kan, anak umpama kain putih.. Pernah dengar kan?? Tak tahu lah ajaran agama lain, tapi yang saya tahu, islam tak pernah kata anak2 ni kotor n jijik. Ada juga saya jumpa ustaz n ustazah yang memandang serong terhadap anak2 ni, eeeemmm.... Tak nak komen banyak lah! Yang penting, kalau nak ambil anak ni, sucikan hati. Pastikan boleh menerima mereka seadanya. Ingat, anak2 ni juga khalifah dimuka bumi ini. Allah yang mengizinkan terjadinya mereka. Siapalah kita nak hina mereka? Kita lagi banyak dosa dari anak2 ni. Check diri sendiri dululah baru nak nilai orang lain. 

4. Pedulikan cakap orang. Jangan biar orang luar mempengaruhi kita. Orang ni main cakap je. Bukan diaorang yang lalui. Saya ada pengalaman bila bagitau nak ambil anak angkat, sibuk tak bagi ambil.    Sibuk nak atur hidup orang. Orang mcm ni korang jauhkan je. Tak ada bagusnya. Diaorang tau ke awak sunyi? diaorang tahu ke awak rasa kesorangan? diaorang tahu ke awak asyik bercakap dengan dinding? (hehehe..gurau je yek).

5. Kalau boleh, letak target masa. Macam saya, target saya ialah 1 tahun lepas pindah rumah yang saya beli. Tapi, sebelum capai target tu, persediaan adalah saya buat sikit. Lepas kira bajet, saya tukar kereta dari viva ke alza. Saya tukar kereta dalam masa 1 tahun sebelum target nak ambil anak. So, maksudnya saya dah terbiasa dengan nilai hutang baru. Takdelah terkejut kalau tiba2 ambil anak, pastu tukar kereta. Faham2 jelah ye. Tak tahu nak cerita macam mana. Kenapa tukar kereta? Untuk keselesaan, masa tu saya fikir mungkin tak muat nak bawa bawang anak, sebab tu saya pilih kereta besar sikit. Tukar ikut kemampuan. ;))

6. Dalam 1 tahun sebelum target tu, cari la agensi2 atau ngo yang boleh bantu kita dapatkan anak angkat. Dalam tempoh ni, bagitau keluarga. Minta diaorang carikan, mana tahu ada rezeki. Pastikan tak tertipu. Buat kajian sikitlah tengtang agensi, ngo atau orang perseorangan yang nak bagi baby tu. Banyak kes duit habis tapi baby tak dapat. Jadi, berhati-hati.

7. Solat istiharah. Tanya Allah.


Okey,

Apa yang saya tulis, adalah pengalaman saya sendiri. Apa yang paaaaaaaaaaaaaaling penting bagi saya, ialah no.3 sucikan hati tu. Sebelum dapat baby memang hati ni 'macam2' tapi, kalau ikut pengalaman sayalah, lepas tengok muka anak tu, tak ada sekumit pun rasa 'macam2' tu. Rasa tak sabar nak bawa balik adalah!

Korang jangan la nak tangguh2 ambil anak angkat. Rugi tau. Apa salahnya kita menumpang kasih kat anak tu. Kita tak sunyi, kita akan terhibur, pahala pun dapat tau! Macam saya ni, rasa menyesal pula tak ambil anak dari awal, rasa rugi sangat! Usia terbuang macam tu jeeeeee....  tak payah la fikir panjang sangat ye.. teruskan niat baik tu.

Ye.. tahu, korang akan fikir nanti anak besar, macam mana nak cakap kat anak kan?

Bab tu, jangan risau, anak ni kalau kita bagitau dari kecil, insyallah dia boleh terima. Anak akan tahu yang kita sayang dia.. Tak payah risau la...Allah ada, berdoa supaya anak yang kita bela dari kecil, menjadi anak yang terbaik untuk agamanya, bangsanya...

Semoga post ni dapat membantu. Niat saya 'bercerita' tentang isu ini adalah untuk kita sama-sama tak sunyi lagi. ;)








No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas