Friday, October 15, 2010

Rumah Pertamaku

Bajet 2011: Skim Rumah Pertamaku 
bantu golongan muda yang baru bekerja dengan pendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan untuk memiliki rumah
Beruntungnya mereka yang baru bekerja sekarang...
baru kerja dah boleh buat pinjaman perumahan 100% ....

Saya masih ingat sewaktu mula bekerja di awal 1990, teringin nak beli rumah pada masa itu. Maklumlah harga rumah sangat murah (jika dibandingkan sekarang)  tapi bila tanya pinjaman perumahan hanya boleh dibuat SELEPAS 5 tahun bekerja!!! Jika nak beli juga boleh tapi kena buat pinjaman bank, di mana % yang dikenakan lebih tinggi.

Jadi rumah pertamaku HANYA dapat dibeli pada tahun penghujung tahun 1995 dan siap untuk diduduki pada 1997 ...

itulah rumah pertamaku beli dan itulah juga rumah yang kududuki bersama keluargaku sehingga sekarang...

Jika difikirkan semula, ada hikmahnya disebalik itu. Jika saya dapat membeli lebih awal, mungkin saya akan beli di tempat lain, sedangkan rumah yang saya duduki sekarang SANGAT strategik tempatnya. Kemudahan yang diperlukan semuanya dalam jarak perjalanan dan masa yang sesuai, begitu juga dengan jarak ke tempat kerja, hanya 5 minit perjalanan...(ini adalah antara ciri-ciri yang saya cari apabila hendak membeli rumah, iaitu dekat dengan tempat kerja. Kerana saya tidak mahu menghabiskan masa yang lama dalam perjalanan pergi dan balik kerja) DAN yang paling utama saya tidak mahu terlibat dalam JAM ...

Alhamdulillah..sesungguhnya Allah itulah sebaik-baik perancang..
 

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas