Thursday, June 23, 2011

Cara mengelakkan selipar/kasut kena rembat kat masjid.. !


Hehe... pada incik-incik abang kita sedia maklumkan tiap kali gi solat jumaat mesti ada kes selipar hilang kat masjid.  sape punya keje tak tau la, orang ke masjid nak tambah pahala tapi ada gak yang suka hati menambah dosa haa... deena nak share tips dari budak botak yang klakor nih.. !


ni la antara skil2 yg Bdk Botak tgk orang ramai yg pi masjid buat:

1) Letak selipar sebelah kanan jauh sikit dari selipar sebelah kiri. Orang yg nk curi tu pon malas nk cari pasangan selipar tue.

2) Letak kasut/selipar celah2 pokok bunga. He3, kira tersembunyi la dr pandangan.

3) Pakai selipar yg buruk2 ja, orang yg nk amik pon pikir byk2 kali.


Tapi ni antara skil2 baru yg korang boleh buat, he3

1) Jangan memakai selipar yang punyai jenama seperti Adidas, Nike, Dr Cardin atau Crocs. Lagi bagus jika anda pakai terompah kayu, he3.

2) Gunakanlah saiz selipar yang berbeza, contohnya selipar sebelah kanan bersaiz 37, dan sebelah kiri bersaiz 45.

3) Gunakan selipar yang sama kedua-duanya iaitu kedua-duanya kanan atau kedua-duanya kiri.

4) Korang digalakkan untuk tulis nama pada selipar korang mcm zaman2 dok asarama dulu, siap dengan no tel ataupun no kad pengenalan agar senang dihubungi jika dijumpai. Lagipun ia amat mudah untuk pengesanan dan pengecaman jika dijual sebagai barang lusuh atau bundle.

5) Andai ada kemampuan, pasanglah kamera & tracker dengan GPS secara tersembunyi pada selipar korang, agar korang boleh memantau dimana posisi selipar korang jika selipar di curi.

6) Gunakanlah selipar yang berbeza, selipar sebelah kanan warna pink dengan hiasan bunga matahari, sebelah kiri warna kuning dengan hiasan kepala tengkorak.

7) Korang boleh beli mangga dan padlock untuk kunci selipar anda. Cara ini diyakini berkesan bagi kes2 di masjid
.
8) Letakkan sehelai kertas di atas selipar anda yang berbunyi ‘Selipar ini Ucop Wilca yang punya ’ ; ‘Selipar ni murah, jual xda harga’

Dan skill Bdk Botak kalo p masjid solat Jumaat

9) Pakai selipar kak yg kaler pink ada bunga2, kalo orang tu amik jgk mmg pondan la. Jgn pelik kalo lepas ni wktu solat Jumaat semua selipar pompuan ja yg ada, ha3.


p/s: kalau semua tak menjadi kaki ayam jer la gi masjid...

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas