Wednesday, March 2, 2011

Simpul Biawak

Pernahkah anda mendengar istilah ini: Simpul Biawak? Semasa saya kecil pernah mendengar ibu berkata 'Simpul Biawak'...waktu itu saya tidak pasti apa yang ibu perkatakan...apabila bertanya kepada ibu, ibu pun memberi penerangan. Namun dalam hati tertanya-tanya, "Apa kena-mengena 'biawak' dengan sakit itu?" Adakah keadaan biawak 'tersimpul' sama seperti keadaan urat kaki kita yang seakan-akan tersimpul semasa mengalami sakit tersebut??? 

Sepanjang saya mengandung sebanyak 9 kali, tak pernah sekali pun saya kena 'SImpul Biawak' ini... selalunya mereka mengatakan kebarangkalian orang mengandung hendak mendapat sakit ini adalah tinggi... tetapi malam semalam semasa sedang tidur, tiba-tiba saya merasa sangat kejang di betis saya, memang terasa seperti urat kaki tersimpul...sakitnya bukan kepalang...saya tiba-tiba terjerit mengadoi kesakitan... Alhamdulillah cik abang ada kat sebelah...terkejut dia terus bangun dan buat apa yang sepatutnya, tinggikan kaki dan tegakkan tapak kaki dan tolak ke arah badan kita...sangat-sangat menolong..sekejap saya dah baik semula...
Masih mencari bagaimana orang-orang tua dahulu mengaitkan 'biawak' dengan sakit ini.... ada sesiapa yang tahu?

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas