Tuesday, August 27, 2013

Masjid Muhammadiah dibina berasakan senibina dan budaya Cina



MASJID Muhammadiah merupakan masjid pertama di negeri Perak yang dibina sepenuhnya berkonsepkan seni bina dan budaya Cina selain mempunyai persekitaran yang unik dan indah, kata Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.
"Pembinaan Masjid Muhammadiah dengan kos RM4 juta itu merupakan mercu tanda kepada rakyat di Perak yang mana masyarakat Islam di sini terdiri daripada pelbagai kaum.
"Masjid yang menjadi tarikan pelancong itu juga dikunjungi pelancong dari dalam dan luar negara," kata Zambry ketika ditemui pada majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri di masjid itu di Taman Tasek Jaya, Ipoh, baru-baru ini. 

Pada majlis itu Zambry turut mengumumkan peruntukan sebanyak RM300,000 untuk penambahbaikan masjid berkenaan.
Majlis Bandaraya Ipoh juga diarah membina landskap untuk memperindahkan persekitaran masjid itu.
Sementara itu, Pengerusi Persatuan Cina Muslim Datuk Dr Fadzli Cheah Abdullah berkata fasa pertama masjid yang akan siap sepenuhnya September ini mempunyai ruang besar yang boleh diguna untuk majlis ceramah, forum dan aktiviti budaya.

"Fasa kedua dengan kos RM3 juta melibatkan pembinaan pusat dakwah, pendidikan, dewan serbaguna dan perpustakaan. Pembinaannya dijangka bermula awal tahun depan," katanya.
Dewan solat wanita di bahagian atas boleh menempatkan 200 jemaah manakala ruang solat di bahagian bawah mampu memuatkan 800 orang. - BERNAMA

Pemain piano Malaysia bertaraf antarabangsa, Claudia Yang



BAGI
 pemain piano bertaraf antarabangsa kelahiran Malaysia, Claudia Yang, beliau menterjemahkan patriotisme dalam muziknya.
Ibu kepada dua cahaya mata ini percaya terdapat pelbagai cara untuk menunjukkan semangat patriotik seseorang kepada negara.
Ia termasuk mengetahui lagu kebangsaan, menghormati Jalur Gemilang, mematuhi undang-undang negara, menjadi rakyat yang bertanggungjawab dan bekerjasama untuk kebaikan negara.
Beliau kini menetap di Beijing selepas mengahwini ahli perniagaan China, Yang Lingyang dan dikurniakan sepasang anak kembar perempuan, Yang Zhi dan Yang Hui.
Menjelang sambutan Hari Kemerdekaan negara ke-56 pada 31 Ogos, pemain piano yang menempa nama di persada antarabangsa ini, tidak pernah lupa sambutan Hari Kebangsaan.
"Selamat Hari Merdeka, saya mahu mengucapkan tanah air saya, selamat menyambut ulang tahun ke-56, dan saya sangat berbangga menjadi rakyat Malaysia.
"Walaupun saya tinggal di luar negara, jiwa saya masih untuk negara. Saya sangat berharap untuk pulang mengembangkan karier saya dan memberi sumbangan (kepada negara).
"Saya berharap lebih ramai rakyat Malaysia berpeluang melihat persembahan saya dan saya juga berharap kejayaan saya ini merupakan rahmat kepada negara," katanya kepada media Malaysia selepas persembahan resital pianonya sempena ulang tahun ke-39 penubuhan Hubungan Diplomatik Malaysia-China di Beijing, baru-baru ini.
Walaupun terkenal di luar negara, Yang, 39, lebih berbangga menjadi warga Malaysia.
"Saya masih memiliki pasport Malaysia dan kad pengenalan, dan saya tidak pernah menyesal lahir di Malaysia," katanya dengan bangga.
Semasa persembahan itu, Yang memainkan lagu 'Lagenda' oleh ratu jazz negara Sheila Majid selain mengetengahkan genre klasikal karya L.V. Beethoven, F. Chopin dan S. Rachmaninoff.
Dilahirkan di Muar, Johor beliau mempelajari piano sejak berusia lima tahun.
Pada usia 17 tahun, Yang meneruskan pengajian di Vienna, Austria, untuk mengejar impiannya bergelar pemain piano antarabangsa, dan berjaya memperoleh pemain piano bersama terbaik pada 1997.
Pada tahun yang sama, Yang dijemput oleh duta China dan Malaysia membuat persembahan diplomatik resital pertamanya di Obudai Tarsaskor, di Budapest.
Yang juga dijemput membuat persembahan sempena lawatan negara Perdana Menteri Malaysia ketika itu Tun Abdullah Ahmad Badawi ke China pada 2004.
Beliau juga mendapat jolokan sebagai 'The Global Chinese of the Year 1999' oleh majalah terkemuka China, 'China Voice' di New York.
Sementara itu, pengerusi Beijing Winland Real Esatte Co Ltd, Adam Yu Chikeung berkata Yang merupakan 'hadiah' hubungan persahabatan Malaysia-China yang telah lama terjalin. - BERNAMA

Masalah tidak subur pasangan suami isteri boleh dirawat



SELEPAS
 tiga tahun mengharungi perkahwinan dan masih tidak mempunyai anak, David Ng dan isteri mengambil keputusan untuk mendapatkan rawatan bagi 'masalah' mereka.
"Kami membuat keputusan untuk mendapatkan rawatan setelah isteri saya gagal mengandung selepas tiga tahun kami berkahwin manakala tekanan daripada ahli keluarga yang lebih tua sudah tentu memburukkan lagi keadaan.
"(Tetapi) kini saya adalah bapa kepada tiga anak IVF (Persenyawaan Dalam Vitro)," jelas Ng yang bertugas dalam industri telekomunikasi kepada media pada majlis pelancaran kempen 'Harapan Dapatkan Anak' di sini baru-baru ini.
Ng mengahwini Shirley Goh pada tahun 2006. Goh, yang juga bertugas dalam industri yang sama, menceritakan bahawa beliau jadi runsing kerana gagal mendapatkan anak selepas tiga tahun berkahwin.
Pasangan itu mula mencari rawatan alternatif dan Goh mencari maklumat mengenai cara mengatasi kemandulan.
Beliau bernasib baik kerana mendapat satu pilihan.
IVF
Pasangan itu tidak membuang masa untuk mendapatkan bantuan perubatan.
"Kami dapatkan rawatan bagi kesuburan tetapi gagal pada awalnya. Kami diberitahu peluang berjaya hanya 50-50.
"Kami tidak berputus asa dan memilih satu lagi pilihan iaitu program 'Persenyawaan Dalam Vitro' atau IVF. Kami mengambil peluang mencubanya dan kalaulah ia berhasil, itu adalah anugerah dari Tuhan," Goh menjelaskan pengalamanya.
Ng adalah anak lelaki tunggal dalam keluarga dan itu menyebabkan tekanan yang dihadapinya dirasakan amat besar.
Selepas dua prosedur IVF yang berjaya, pasangan itu kini mempunyai anak perempuan yang berumur tiga tahun dan sepasang kembar berumur satu tahun.
"Tiga (anak) sudah cukup," jelas pasangan itu.
KOS RAWATAN
Terdapat 30 Pusat Kesuburan bagi pasangan yang gagal mendapatkan anak secara normal mendapatkan rawatan di seluruh negara.
Bagi masalah kesuburan, masa adalah faktor penting kerana jika seseorang yang 'mandul' itu lambat mendapatkan rawatan, peluang bagi pasangan itu mendapat anak akan lebih tipis.
Di dunia, dianggarkan 9.6 peratus daripada pasangan yang berkahwin mengalami masalah kesuburan.
Pakar penjagaan kesihatan menyatakan trend lambat memulakan keluarga juga menyaksikan banyak pasangan mengalami masalah ketidaksuburan yang juga boleh dikaitkan dengan umur lanjut bagi pasangan wanita.
Menurut takrif Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), ketidaksuburan adalah satu penyakit sistem reproduktif yang diukur dari segi kegagalan untuk mengandung secara klinikal selepas 12 bulan atau lebih hubungan seksual secara normal.
Masalah ini bukan hanya tertumpu kepada golongan wanita sahaja, malah ia melibatkan lelaki.
Wanita yang boleh mengandung tetapi 'gagal' melahirkan anak juga menghadapi masalah ini.
Kos bagi rawatan kaedah IVF adalah antara RM12,000 dan RM20,000 bagi satu prosedur. - BERNAMA

Bisa sengatan obor-obor boleh membawa maut



KUALA LUMPUR:
 Pada awal Februari 2010, seorang pelancong wanita dari Sweden yang sedang bercuti di Langkawi mati di sengat obor-obor atau ampai-ampai ketika berenang di Pantai Cenang.
Menurut laporan media, Carina Löfgren sedang menuju untuk kembali ke pantaibila dia disengat obor-obor hanya beberapa meter dari pantai.
Suaminya Ronny Lofgren dilaporkan sebagai berkata: "Carina berada hampirsatu meter di depan saya semasa kejadian itu.
"Airnya bukanlah dalam sangat, hanya paras peha saya. Tiba-tina dia (Carina)menjerit dan memegang pehanya. Kami mengesyaki dia disengat obor-obor.
"Bila berada di samping Carina, kami cuba mencabut sesungut dari kakinya danberjaya melakukan dalam beberapa saat tetapi beliau kemudian jatuh pengsan."
Menurut laporan media juga, suami dan adik lelaki Carina telah membawa mangsa keluar dari air.
Adikya cuba membantu Carina dengan memberi rawatan kecemasan termasuk pernafasan dari mulut ke mulut dan resusitasi kardiopulmonari (CPR).
"Beliau (adik carina) telah mencuba CPR selama empat hingga lima minit,"
"Carina mati dalam pelukan saya," cerita Ronny dengan penuh kesedihan dalamlaporan media itu.
Menurut laporan media itu juga, ambulans tiba tidak sampai 15 minit dan kakitangan paramedik memberitahu Ronny bahawa sudah agak terlewat untukmenyelamatkan Carina.
TANPA TULANG BELAKANG
Menurut pakar-pakar biologi marin (laut), ampai-ampai kotak adalah sekumpulan hidupan invertebrata (tanpa tulang belakang) yang tergolong dalam kumpulan Cubozoa.
Satu daripada hidupan jenis ini yang paling bahaya ialah Chironex fleckeri yang dikenali juga sebagai 'tebuan laut'.
Pakar-pakar menyatakan Chironex Fleckeri dijumpai di lautan sekeliling Australia dan spesimen jenis itu mempunyai venom yang cukup bagi membunuh60 orang dewasa.
"Organisme ini adalah kecil dan lutcahaya membuatkan ia sukar kelihatan,"jelas seorang penyelam skuba veteran, Steven Martyn, yang ditemui di sebuahhospital di sini.
Kegagalan jantung dikenalpasti sebagai penyebab utama kematian bila mangsadisengat 'tebuan laut' dan kerapkali dalam kes seumpama itu kematian dilaporkanberlaku dengan begitu cepat," kata Martyn.
DESTINASI PERCUTIAN
Bagi Martyn, adalah penting untuk mengetahui tentang wujud atau tidaknyaobor-obor di pantai resort di destinasi percutian yang dikunjungi.
"Ada diantara destinasi percutian popular meletakkan jaring bagi memerangkapobor-obor tetapi ia hanya berjaya memerangkap obor-obor yang besar manakala yang kecil dapat meloloskan diri," kata beliau.
Ada laporan mengenai mereka yang berenang disengat dan gagal kembali kepantai dan sebab kematian adalah kegagalan jantung akibat disengat obor-obor.
Jikapun sempat kembali ke pantai, mangsa perlu mendapatkan segera bantuanperubatan, kata Martyn.
SESUNGUT
Menurut ensiklopedia mengenai hidupan marin, sesungut obor-obor mempunyairatusan sel penyengat yang dikenali sebagai nematocysts.
Nematocysts melindungi obor-obor daripada pemangsa (predator) dan digunakanbagi menyengat hidupan kecil yang lain.
Bergantung kepada spesies obor-obor, sentuhan kepada sel penyengat ini bolehmembawa kecederaan dan kematian.
Kesannya berbeza dari gatal-gatal, sakit yang sedikit dan kecil kepada jenisyang 'pedih dan berapi' selain boleh menyebabkan iritasai kulit seperti kulitmelepuh selain menimbulkan kesukaran pernafasan, serangan jantung dan kematian.
Samada sengatan daripada obor-obor menjadi toksik bergantung kepada jenisobor-obor itu dan ketahanan (tahap imuniti) badan manusia yang disengat.
Menurut ensiklopedia itu lagi, sengatan obor-obor yang paling toksik adalahdaripada 'ampai-ampai kotak' atau Chironex fleckeri dan Caruka barnesi yangterdapat di Australia dan sebahagian dari laut Indo-Pasifik.
Obor-obor jenis ini diketahui dapat membunuh manusia hanya dalam masa limaminit.
REAKSI
Lain individu akan memberi reaksi yang berbeza terhadap sengatan obor-obor.
"Anggaplah sengatan obor-obor sebagai racun dan jika lebih kecil saiz badanorang yang disengat, maka kesannya akan lebih besar berbanding dengan orang yangbersaiz badan besar," jelas Martyn.
Samalah juga reaksi terhadap sengatan lebah, ada yang hanya menimbulkanalergi biasa dan ada yang mengalami kejutan anaphilaktik yang membawakematian dari hanya satu sengatan.
"Begitu juga dengan sengatan daripada obor-obor," tambah Martyn. - BERNAMA

Hyundai Volester terbukti jimat penggunaan minyak



HAMPIR
 lapan bulan selepas dilancarkan di Malaysia, penulis akhirnya berpeluang memandu uji Hyundai Veloster yang menjad idaman golongan muda untuk memilikinya.
Gaya sporty kompak yang kelihatan mewah namun santai menjadi Veloster antara varian yang diidamkan, bukan sahaja kerana rekabentuk yang dinamik, tetapi kelasakan dalam setiap sudut yang dipamerkan.
Bagi penulis, keselesan lebih terasa apabila memandu Veloster ini dengan jarak perjalanan jauh yang turut membuktikan penjimatan minyak yang maksimum.
Perjalananan ke Kota Bharu hampir dengan jarak lebih kurang 400 kilometer hanya mengambil masa kurang daripada lima jam pemanduan dan selesa, ditambah pula dengan kelengkapan canggih di dalam varian ini.
Kebolehpercayaan yang tinggi disokong oleh jaminan selama 5-tahun / 300,000-km Veloster ditawarkan dengan transmisi enam kelajuan manual dan automatik.
Transmisi automatik enam kelajuan merupakan yang pertama di dunia direka untuk aplikasi enjin kereta penumpang bersaiz sederhana yang kecil.
Transmisi baharu ini terdiri daripada tiga gear planet, dua klac dan tiga brek untuk menjadikannya lebih kecil, lebih kompak dan lebih ringan berbanding transmisi auto yang terdapat di pasaran hari ini.
Ia mempunyai kawalan tekanan saluran boleh ubah yang peka kepada keadaan pemanduan untuk mengurangkan kehausan dan kejutan pertukaran dan pada masa yang sama menyumbang kepada ekonomi minyak yang lebih menjimatkan.
Ia turut diprogramkan untuk berubah kepada nisbah yang paling tinggi supaya pusingan enjin rendah bagi meningkatkan kecekapan minyak dan mengurangkan bunyi enjin.
Hyundai adalah antara tiga pengeluar kereta global yang mereka bentuk dan menghasilkan transmisi automatik enam kelajuan yang unik dengan sendiri.
Dalam pada itu, keselesaan rekaan kerusi turut membantu penulis berasa lebih selesa memandangkan perjalanan tanpa henti itu.
Kerusi jahitan kulit dengan kontur yang dalam dengan lapisan pintu dengan warna yang sepadan.
Sementara itu, Veloster dilengkapi dengan suspensi topang hadapan McPherson, pegas gegelung, penyerap hentakan gas dan penstabil hadapan 24 mm diameter.
Suspensi belakang terdiri daripada coupled torsion beam axle( (CTBA) alur V yang ringan, sistem yang pertama bagi Hyundai dengan bar penstabil berintegrasi untuk membolehkan dakapan lengan supaya lebih keras dan mengawal golekan tubuh.
Suspensi belakang turut menggunakan penyerap hentakan mono tiub untuk keselesaan dan pemanduan yang lebih selesa.
Sistem MDPS yang dipasang pada Veloster menjimatkan tenaga enjin dan tidak memerlukan penyelenggaraan di mana cecair stereng kuasa tidak perlu diisi semula.
Veloster turut dilengkapi dengan pengesan undur dan paparan bantuan meletak kereta bagi membantu ketika mengundurkan kereta di tempat letak kereta.
Peralatan yang dipasang membolehkan penulis melihat keadaan dengan jelas di belakang kereta.
Teknologi Keselamatan
Veloster memiliki ciri keselamatan standard tahap tinggi untuk segmen kereta sport. Ia dilengkapi dengan sistem Vehicle Stability Management (VSM) (hanya untuk Varian 1.6 AT dan Premium sahaja) yang menguruskan ESC (Electronic Stability Control) dan MDPS secara optimum.
VSM berfungsi mengawal dua kesan. Pertama ialah apabila penulis memecut atau membrek pada permukaan yang berbeza (licin pada satu bahagian dan kering di bahagian yang lain) dan kenderaan akan cuba bergerak ke satu arah.
Veloster turut dibekalkan dengan pakej sistem brek yang termaju.
Ini termasuklah brek cakera empat roda dan Anti-Lock Braking System (ABS) termasuk Brake Assist, yang memberikan kuasa membrek maksimum apabila pemberhentian secara panik dikesan di mana sistem Electronic Brake-force Distribution (EBD) secara automatik melaraskan kuasa membrek kepada gandar depan dan belakang berdasarkan muatan kenderaan.
Kedua-dua varian transmisi auto dilengkapi dengan Hillstart Assist Control (HAC) untuk kawalan kereta yang lebih baik dan seterusnya tahap keselamatan yang lebih tinggi.
Harga
Harga Veloster yang dipandu uji ini (Gamma 1.6 D-CVVT A/T Premium ini bernilai RM132,901.50 (Harga Atas Jalan).
HSDM menawarkan jaminan lanjutan 5-tahun atau 300,000km (yang mana dahulu) bagi semua kenderaan penumpang yang baharu. Jaminan lanjutan Hyundai adalah mengikut jaminan pembuatannya. Perkhidmatan bantuan 24 jam di jalan raya kini disediakan untuk semua kenderaan Hyundai yang baharu dan sedia ada.
Sumber: mstar Online

Volvo V40 dengan teknologi canggih dilancarkan di Malaysia



KUALA LUMPUR:
 Volvo Car Malaysia memperkenalkan tiga model serba baru Volvo V40, iaitu Volvo V40 T4 Serba Baharu dan Volvo V40 T5 Serba Baharu dan Volvo V40 Cross Country Serba Baharu yang mempunyai ciri-ciri yang lebih lasak dan lebih sporty.
Model baharu V40 mencapai penarafan keselamatan perlanggaran lima bintang daripada Euro NCAP, dengan keputusan keseluruhan tertinggi pernah dicatatkan oleh institut itu.
“V40 Serba Baru merupakan suatu model penting dalam segmen baru dan hebat yang memperlihatkan potensi yang amat besar.
Matlamatnya ialah untuk meraih kedudukan utama dari segi keselamatan reka bentuk dan dinamik pemanduan. Segmen hatchback merupakan suatu sektor yang sedang berkembang di Eropah dan di Asia dan model V40 merintis standard baru dalam segmen yang penuh daya saing ini.
Kami berhasrat menerajui kelas bagi hatchback dari segi dinamik pemanduan, dan tentu saja, dari segi keselamatan. V40 membuktikan betapa banyak usaha yang telah dicurahkan untuk meningkatkan ciri-ciri pemanduan," jelas Pengarah Urusan Volvo Car Malaysia, Keith Schäfer.
Volvo V40 Sera Baharu merupakan anggota muda dalam keluarga Volvo, lengkap dengan sifat-sifat baru berteknologi tinggi serta barisan lengkap teknologi keselamatan daripada model-model Volvo yang lebih besar, mengorak satu langkah ke hadapan menuju Wawasan 2020, Wawasan Keselamatan Volvo iaitu tiada sesiapa yang akan cedera parah teruk atau terbunuh ketika menaiki kereta Volvo baru menjelang tahun 2020.
Dengan harga daripada RM173,888 bagi model V40 T4, RM188,888 bagi model T5 dan RM198,888 bagi V40 Cross Country, kereta-kereta yang baru dilancarkan ini mempunyai harga yang berdaya saing, ditambah pula dengan teknologi yang lazimnya dipasarkan dengan harga yang jauh lebih tinggi.
Selain itu, Volvo didatangkan dengan liputan terbaik dalam kelas; 5 tahun servis percuma, termasuk alat ganti, 5 tahun waranti percuma dan liputan 5 tahun Volvo On-Call menyediakan pemantauan tanpa kerenah bagi semua pemilik Volvo baru.
Antara ciri-ciri standard yang penting ialah teknologi City Safety yang dipertingkat sehingga 50km sejam, Sistem Amaran Lalu Lintas Silang yang disertakan dengan Sistem Maklumat Titik Buta dan beg-udara lutut bagi pemandu.
Gugusan alatan digital pula memberi pilihan tiga variasi berdasarkan pilihan pemandu; Eco, Elegance dan Performance, ini bermakna maklumat yang diingini pemandu dipaparkan paling besar.
Di peringkat pembangunan V40 Serba Baharu, Volvo memberi perhatian teliti kepada maklum balas yang diterima daripada pelanggan terutama dari segi rupa yang mereka ingini bagi kereta tersebut.
Dalam segmen pasaran yang mencabar ini, model baru V40 meletakkan penanda aras yang tinggi menggandingkan reka bentuk indah dengan perkadaran fungsian. Yang paling utama ialah casis lincah baru yang menjadikan kereta ini sungguh seronok dipandu, khusus direka dengan mengutamakan keperluan pemandu.
Segala-gala yang dapat dirasai, disentuh dan dikawal pemandu, adalah “Direka Bertumpukan Anda”, menjadikan V40 Serba Baru suatu platform yang paling baik untuk memperkukuh jenama Volvo.
Volvo V40 Serba Baharu menampilkan wajah dan rasa kemewahan yang menonjolkan aura sebuah kereta kompak lengkap dengan kandungan digital dan ciri-ciri kereta besar. Pendekatan berumpukan pemandu dipertingkat dengan gugusan alatan baru bergrafik penuh yang membolehkan pemandu memperibadikan susun atur alatan dan maklumat.
Selain itu, V40 Serba Baharu begitu menyerlah dengan dinamik pemanduan yang terkemuka dalam kelasnya, ini adalah hasil tumpuan yang diberikan kepada beberapa bidang penting.
Sistem Maklumat Bintik Buta (BLIS)
Dipertingkat – ketampakan lebih jelas V40 Serba Baharu merupakan Volvo pertama menawarkan Sistem Maklumat Bintik Buta (BLIS) dipertingkat, yang kini berasaskan radar.
Teknologi ini kini boleh memantau dan memberi amaran kepada pemandu terhadap kenderaan yang semakin laju menghampiri sehingga 70 m di belakang kereta. Sistem itu juga memberitahu pelanggan tentang bintik buta pada kedua-dua sisi kereta,dengan mengeluarkan amaran berbunyi pelbagai tempo bergantung kepada kehampiran kereta di belakang.
Sistem Amaran Lalu Lintas Silang – melindungi bahagian belakang anda
Sistem Amaran Lalu Lintas Silang menggunakan sensor radar di bahagian belakang kereta untuk memberi amaran kepada pemandu tentang lalu lintas dari kedua-dua belah sisi ketika mengundur keluar dari ruang letak kereta. Ini amat berguna terutama dalam kawasan sempit dan sesak apabila pandangan mungkin terbatas disebabkan adanya prasarana, tumbuhan atau kereta-kereta yang terletak di situ.
City Safety – kini aktif sehingga 50 km/j
Model Serba Baru V40 merupakan Volvo pertama yang menggunakan sistem City Safety yang dipertingkat. Sistem ini kini aktif pada kelajuan sehingga 50 km/j (sebelum ini 30 km/j).
Kereta akan berhenti secara automatik jika pemandu tidak sempat bertindak balas apabila kenderaan di hadapan bergerak perlahan atau berhenti – atau jika kereta menghampiri kenderaan pegun terlampau laju.
Barisan lengkap ciri keselamatan perlanggaran – termasuk beg-udara lutut baru Volvo V40 Serba Baharu juga menampilkan sistem keselamatan perlanggaran bertaraf dunia termasuk sangkar keselamatan dengan zon ubah bentuk efektif dan keluli kekuatan tinggi pelbagai gred.
Dalam ujian keselamatan perlanggaran oleh Euro NCAP, kereta mencapai penarafan lima bintang, dengan markah ujian tertinggi keseluruhan bagi mana-mana kereta yang pernah dicatatkan oleh institut itu.
Bahagian penumpang juga dilengkapi dengan beg-udara lutut baru. Beg-udara ini dipasang di papan pemuka di sebelah atas pedal dan digerakkan bersama-sama dengan beg-udara lain jika sekiranya berlaku perlanggaran secara berdepan.
Pandu Bantuan Parkir – memudahkan parkir selari
Sistem Pandu Bantuan Parkir baru menjadikan parkir selari mudah dan jitu dengan mengambil alih dan mengendalikan stereng sementara pemandu sendiri mengendalikan kotak gear dan mengawal kelajuan kereta.
Reka bentuk depan rendah dan lebar
Bonet berbentuk-V klasik dipertingkatkan lagi dengan garis-garis yang lebih menonjol. Gril kilat licau rendah dan lebar untuk melahirkan rasa sporti, lebih dekat dengan bumi. Bukaan lebih rendah dikelilingi pada bahagian penjuru oleh badan ukir, menganjur dari satu lengkung roda ke lengkung roda yang satu lagi. Penjuru ukir ini bukan saja menjelmakan watak tersendiri, bahkan menghalakan aliran udara untuk meningkatkan aerodinamik. "Reka bentuk bilah" lampu puncak depan melahirkan corak cahaya yang menarik dalam suasana gelap.
Bahu lebar dan profil dinamik
Garis bahu lebar menganjur dari lampu puncak dengan garis tepat untuk menyerlahkan garis pinggang yang menaik. Apabila sampai penghujung pintu belakang garis itu menjulang menjadi “cangkuk” bersepadu, suatu ciri yang diwarisi daripada model legenda P1800. Garis menyerlah ini melanjut arah belakang ke dalam bahagian penuh kuasa iaitu lampu belakang.
Bebayang bumbung memberi gambaran seakan-akan sebuah kereta sedang membongkok ke depan – bersiap sedia untuk meluru ke depan. Kereta dikemaskan dengan bahagian belakang berukir dinamik untuk menonjolkan lagi posisinya yang lebar dan kekar tegap, dengan kawasan bawah "digelapkan" untuk menimbulkan rupa rendah lebar dan tegap sasa.
Dalaman – direka bertumpukan insan
Dalaman Volvo V40 Serba Baru direka bertumpukan insan dengan menitikberatkan ergonomik, keselesaan dan pengalaman pemanduan yang mengasyikkan.
Panel alatan lebar, bersama-sama dengan reka bentuk pintu yang mengalir bebas, mewujudkan rasa “kereta besar” yang luas lapang. Ruang dalaman direka untuk melahirkan suasana luas lapang dan santai dengan cita rasa Scandinavia. Pilihan bahan dan warna menekankan rasa kualiti dan kepakaran yang serba mewah.
Paparan grafik penuh
Model Serba Baru V40 tampil dengan gugusan alatan baru bergrafik penuh yang menyerlahkan kefungsian emosi, sentiasa memaparkan maklumat paling penting dalam apa jua keadaan betul-betul di hadapan pemandu. Pemandu boleh memilih antara tiga tema grafik: Elegance, Eco dan Performance.
Kawalan melalui stereng
Dalam Volvo Sensus, segala maklumat dipaparkan pada skrin warna berukuran lima inci atau tujuh inci terletak di bahagian atas panel alatan. Skrin bersepadu memudahkan pemandu menumpukan perhatiannya kepada jalan.
Segala fungsi boleh dikendalikan dari stereng atau melalui alat kawalan yang terletak betul-betul di bawah skrin warna.
Audio dan maklumat
Volvo V40 Serba Baharu boleh dilengkapi dengan teknologi Bluetooth® untuk membolehkan komunikasi tanpa wayar. Sambungan Bluetooth bukan hanya membenarkan perbualan telefon bebas tangan, tetapi juga penyaluran muzik daripada pemain muzik mudah alih boleh Bluetooth pilihan anda. Volvo adalah satu-satunya jenama yang menawarkan penyaluran muzik Bluetooth pada seluruh rangkaian kenderaan.
Casis dinamik Standard
Casis dinamik adalah standard. Badan tegar dan pusat graviti rendah melahirkan watak siap sedia yang tangkas memberi gerak balas dan menumpukan kepada pengalaman pemanduan, tanpa mengorbankan keselesaan perjalanan.
Kawal stereng dengan gerak balas jitu
Tetiub tebal dan penebat kukuh pada turus stereng meningkatkan ketegaran torsi. Ini juga membantu memberi peningkatan rasa sentuhan langsung dengan roda dan jalan.
Stereng Bantuan Kuasa Elektrik (EPAS) menggunakan motor elektrik untuk menyokong rak stereng dan pemandu boleh memilih antara tiga tahap bantuan kuasa.
Rangkaian enjin petrol berkuasa
Untuk mengoptimumkan pengalaman pemanduan, model Serba Baru Volvo V40 T5 dan Cross Country mempunyai enjin T5 turbocas 2.0 liter lima silinder dengan output kuasa 213 hp dan tork 300 Nm. Manakala enjin T4 GTDi 1.6 liter mempunyai keluaran kuasa 180 hp dengan tork maksimum 240 Nm.
Transmisi Powershift lancar
Versi T5 didatangkan dengan kotak gear automatik enam kelajuan, manakala T4 tersedia dengan transmisi Powershift enam kelajuan automatik
Sumber: mstar Online

Pelakon Natasha Hudson tumpu bidang fesyen muslimah


PETALING JAYA: Pelakon Natasha Hudson mengakui tumpuannya kini adalah kepada keluarga dan perniagaan pakaian wanita Muslimah dan kanak-kanak yang dimilikinya iaituDreamclouds, ditubuhkan sejak setahun lalu.
Natasha atau nama sebenarnya, Natasha Liana Hudson 31, berkata, kesibukannya menguruskan perniagaan tersebut telah menyebabkan aktiviti seninya terhad dan hanya menerima tawaran lakonan jika jadual kerjanya tidak bertembung.
"Perniagaan jenama pakaian saya baru sahaja bertapak dan perhatian lebih perlu diberikan bagi memastikan ia dapat berkembang baik tambahan pula saya bekerja dari rumah. Jadi, masa yang lebih berkualiti dapat diberikan kepada anak-anak dan suami.
"Oleh sebab itu saya kini lebih selektif dengan tawaran berlakon kerana keutamaan saya adalah kepada keluarga dan perniagaan," jelasnya kepada mStar Online.
Bagaimanapun kata Natasha, selain lakonan, dia kini lebih berminat kepada bidang seperti pengacaraan, modeling, kerja-kerja amal dan menulis blog.
Dalam pada itu, bercakap mengenai Dreamclouds, Natasha berkata, dia telah lama mengimpikan untuk mempunyai rangkaian pakaian jenamanya sendiri selain meminati dunia fesyen.
Sumber: mstar Online

Gambar Belangkas