Tuesday, January 18, 2011

MADU

Dalam usaha untuk memulihkan kembali ingatan Zubair, saya memberikan minum madu asli setiap pagi dan malam sebelum tidur. Madu ini telah terlebih dahulu dibacakan doa-doa oleh Ustaz Ahmad Dasuki, seorang ustaz yang terkenal..Beliau banyak memberikan kuliah2 agama disekitar Lembah Klang...di Shah Alam sahaja, setiap pagi Khamis, dan di Surau At-Taqwa di kawasan perumahan saya setiap pagi Rabu. 
(Namun begitu jangan salah sangka, bukan lah ustaz itu yang menyembuhkan penyakit, kita hanya berikhtiar dan berusaha, melalui ustaz yang berilmu,  tetapi YANG MENYEMBUHKAN SEGALANYA hanyalah ALLAH SWT YANG MAHA ESA..)

Alhamdulillah, nampaknya ingatan Zubair sedikit demi sedikit kembali ...dia sudah mula mengingati nama kawan2 dan cikgu2 di sekolah...

Khasiat Madu sudah termaktub sejak dahulu lagi. Malah Hadis Rasulullah SAW juga mengesyorkan agar kita mengambil madu sebagai ubat...

Hadis Sahih Bukhari Jilid 4. Hadis Nombor 1665.
Dari Abu Sa'id r.a.: Ada seorang laki-laki datang kepada Rasulullah saw. dan berkata: "Saudara saya sakit perut." Rasul menjawab: "Beri ia madu!" Kemudian orang itu datang lagi untuk kedua kalinya. Rasul berkata lagi: "Beri ia madu!" Kemudian orang itu datang lagi untuk ketiga kalinya. Rasul berkata lagi: "Beri ia madu!" Kemudian orang itu datang lagi dan berkata: "Telah saya lakukan." Rasul menjawab: "Tuhan benar. Perut saudara mu yang bohong. Beri ia madu'" Setelah itu diberikannya lagi madu kepada saudaranya, dan sembuhlah penyakitnya.


Diantara khasiat madu ke atas bayi/kanak-kanak:


a) Membantu pertumbuhan janin dan bayi dari segi fizikal dan mental.

b) Menyembuh dengan segera cirit-birit.

c) Mengelak daripada cacing perosak dalam perut.
d) Mengeluarkan lendir dalam badan bayi dan menguatkan minda kanak-kanak.

(sumber: di sini)

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas