Wednesday, December 5, 2012

Servis badan

Selalunya setiap orang yang mempunyai kenderaan mesti akan mengatur jadual servis kenderaan mereka.  Samada sebulan sekali atau 2 bulan sekali, atau beberapa bulan sekali mengikut keperluan dan penggunaan kereta tersebut...  break mesti di periksa, minyak hitam perlu ditukar,tayar juga mesti diganti jika telah "botak" ...dan lain-lain lagi ...
Tetapi pernahkah kita terfikir untuk men"servis" badan kita sendiri ???
"servis: badan??? 
"Apa tu?" tanya seseorang ..

Jika mengikut umur kita ... sepanjang hidup kita berapa kali kita servis badan kita? 
Jika sekarang umur kita sudah lewat 30an, atau 40an...bermakna sudah 40 tahun lebih segala organ-organ dan jantung kita berkerja tanpa henti ...kalau mesin buatan manusia bekerja tanpa henti sepanjang 40 tahun , mesti sudah jem atau rosak ...bayangkan juga kereta yang kita guna selama 40 tahun tanpa servis? mesti enjin nya sudah rosak dan sebagainya ...

begitu juga badan kita... kita perlu "servis" badan kita secara fizikal dan juga mental (spiritually).
2 minggu lepas saya secara tiba-tiba (entah bgmn kaki saya boleh terpelecuk atau lutut saya tiba-tiba macam "wobbly", sedar-sedar saya sudah tertiarap jatuh ...Alhamdulillah insiden ini berlaku di hadapan rumah, bukan semasa saya sedang shopping ke ...huhu..kalau idak tentu rasa malu yang amat jatuh depan orang ramai ...hehehe
namun kesannya, lutut kiri, bahu kiri dan tulang pipi sebelah kiri rasa sakit dan sengal .. Alhamdulillah tak ada yang patah ... tapi lebab juga lah ...cepat-cepat saya ambil minyak gamat dan urut perlahan-lahan ditempat yang sakit... jadi semalam, saya pun pergilah berurut dengan seorang tukang urut ni.  selepas maghrib rasa mengantuk sangat ... lepas Isya' terus tertidur dengan nyenyak..Alhamdulilah sekali lagi di atas nikmat Allah itu... Alhamdulillah ...pukul 4 pagi saya sudah terjaga...badan rasa sangat segar pagi ini   dan semasa bangun juga tak ada rasa sakit-sakit badan dan tumit kaki seperti biasa ... ringan sangat rasa badan ...agaknya beginilah apabila umur semakin meningkat dewasa, 6 jam waktu tidur sudah mencukupi ... sekarang baru faham kenapa ibu bapa kita dulu selalu bangun awal pagi tanpa rasa mengantuk hingga ke siang nya ...

Banyak juga perkara dapat saya lakukan ... nak solat tahajjud, kita ABC...so duduk saja dan berdoa untuk anak yang akan menduduki subjek SPM terakhir pagi ini ...
selepas itu, jenguk2 dapur dan buat apa yang patut, sambung gosok baju yang tak habis lagi semalam ... dan teman Abi sahur, insyaAllah Abi puasa sunat Khamis dan untuk Wafa' sekali yang sedang periksa SPM.

Alhamdulillah ..syukur ke hadrat Allah SWT kerana memberikan kesihatan yang baik kepada ku dan seisi keluarga ... dan untuk men"servis" badan secara mentally...kita perlulah memperbanyakkan solat, beribadah, berzikir dan membaca ayat-ayat Al-Quran untuk menyucikan terutama nya seketul daging di dalam badan kita ini , iaitu HATI...
 
 Amin

No comments:

Post a Comment

Gambar Belangkas