Pembeli online penipu|Pembeli Tak Tahu Malu
Semalam aku ada cerita pasal seorang pembeli online yang terlalu susah nak bayar tetapi sudahpun mengambil tempahan baju kurungnya. Boleh baca kat sini : Pembeli penipu
Aku sebenarnya, tak bersetuju dengan wife aku bila dia buat keputusan untuk bagi dahulu baju kurung tempahan pelanggan ini atas alasan pelanggan ini adalah rakan kepadanya. Wife aku kenal semua ahli keluarga rakan dia ni.
Tapi itulah kan, sebenarnya, kita jangan percaya dengan sesiapa pun. Sebab takut perkara macam ni akan terjadi. Kita ni dah macam peminta sedekah, nak minta duit dari dia ni. Dasar pembeli tak tahu malu!
Aku sampai naik malas nak mesej, untuk tanya bayaran baju kurung tu. Dari ayat pembeli ni, tak macam menunjukkan apa-apa rasa pun. Aii, takde rasa salah kan? Awak tu dah ambil barang, tapi bayaran belum dibuat lagi kak. Mana ada barang free dalam dunia ni.
Alasan paling gempak yang aku terima dari pembeli ni adalah, dia balik kerja lewat, dah pukul 12malam, jadi tak sempat nak transfer duit. Erks. Lepas tu, no akaun yang aku beri tu, tak boleh digunakan. Hahahahahahhahahaha. Ha, gelak panjang aku dibuatnya. Kak, no akaun tu, saya dah gunakan bertahun-tahun lamanya. Dah berapa banyak duit saya bank ambil. Hehehehehe.
Part yang paling aku suka adalah, bila pembeli ni, mesej kasitau, nak baju tempahan dia cepat-cepat sebab dia nak jahit manik. Hahahahha. Baju nak cepat, tapi bayaran lambat. Tempahan 2 baju kurung, tak sampai RM100 pun, pun susah nak bayar.
Yang buat aku rasa sakit hati ialah, bila ada "ayat-ayat" dia yang macam menunjukkan aku ni tak paham bahasa. Sebabnya aku kerap minta bayaran. Siap ada tulisan huruf besar lagi. Uhh, susahnya berhadapan dengan pembeli semacam ini.
Inilah jenis pembeli yang tak tahu malu. Sepatutnya mereka ada rasa bersalah, tapi kita pula yang di salahkan bila kerap minta bayaran. Siap ada nada marah lagi. Hmm, rasanya, inilah yang perlu dihadapi semua peniaga.
No comments:
Post a Comment