Saturday, June 2, 2012

Sydney Part 3 - Sydney Aquarium, Sydney Wildlife & Madame Tussauds

Antara tempat menarik yang kitorang anak beranak enjoy sesangat masa kat Sydney ialah 3 tempat yang bersebelahan satu sama lain ini, iaitu;
1. Sydney Aquarium
2. Sydney Wildlife
3. Madame Tussauds
Once dah sampai kat Darling Harbour, terus leh nampak bangunannya.



Untuk sesi melawat kat sini, kitorang beli tiket combo secara online dari Malaysia lagi. Kalu beli kat kaunter, tiket >20% lebih mahal. Kalau beli tiket single pon mahal gak. Bila beli combo cam gini, leh save banyak. Kitorang amik yang 3 attraction combo passes, macam kat bawah ni. Details leh tengok kat mana-mana website Sydney wildlife, Sydney aquarium atau Madame Tussauds. Anyway, nih link untuk korang access terus; http://www.wildlifesydney.com.au/tickets/#combo-passes

  

SYDNEY AQUARIUM
Sydney Aquarium lebey kurang macam Aquaria KLCC. Cuma dorang punye ikan lagi besar-besar, terutama pari dan jerung. Kat situ leh gak tengok camne dorang menjaga jerung sebab kita leh gi tempat ternakan tu. 
Jerung dan pari memang besor...

Highlights of the day - Feeding time untuk ikan pari. Gambo xberapa clear sebab pakai cameraphone jer. Alangkah indahnye kalu ade kamera canggih macam mamat tuu..

Siap suapkan lagik, k... manjenye dier...

Last sebelum kuar, posing untuk potret famili sat...

SYDNEY WILDLIFE

Sydney Wildlife plak betul2 sebelah Sydney Aquarium je. Australia kan terkenal ngan memacam haiwan, kan..so rugi kalu tak pegi sini. Mini zoo ni dalam bangunan je, tapi dorang all out buat mini zoo ni mcm kat habitat sebenar haiwan2 tu. Siap ada pokok real, tanah, dan lain-lain kat dlm bangunan 3 tingkat ni. Rasa macam jungle trek betul la kan.. Sesiap yang ada masa lebey leh duk situ tunggu time bagi makan, sebab masa tu dorang kasi pengunjung sentuh haiwan tu..kalu berani laa..
Masa kitorang gi, sempat la rasa sesi beramah mesra ngan emu
Nih sebenarnye kat tingkat 2 dlm bangunan.. tapi siap ade pokok, busut sumer..nak kasi haiwan rasa 'at home',muahaha..kono tipu emu tu ek..

Posing di kolam Rex, seekor buaya yang besor (eleh, kat Malaysia pon ade ekk, muahaha..) dan juga tengok koala manjat pokok

 Anak dan abahnye ukur tinggi kat kangaroo, Kak Nab take 5 sat..

Kat pintu keluar tu, awek cun ni pelawa Ammar sentuh ulor. Berani gak anak bujang mama ni..

MADAME TUSSAUDS
Madame Tussauds was my favourite! Ape taknye, inilah masanye nak berposing ngan orang2 ternama dunia dan artis2. Madame Tussauds ni baru je dibuka di Sydney, kat tempat lain macam London atau Paris dah lama ada. Di sini patung lilin orang2 ternama ni dipamerkan, saiz sebenar dan memang nampak real.

Leo DiCaprio dan the Queen (selesanye Nina, macam nenek dia je..heheh!)

The Genius & a genius in the making..aminn...

Posing wehh... (^_^)

"Siapa ni, mama?" tanya Ammar. "Inilah Madame Tussauds, dear" jawabku.

Kalu nak diikutkan, Madame Tussauds ni tak leh kongsi entri ngan yang lain, sebab best sangat tempatnya. Tapi rasanye, cukup2lah ek. 

Signed off!

MAJAPAHIT : SEARCH ENGINE OPTIMIZATION (SEO)

MAJAPAHIT. Search Engine Optimization (biasa disingkat SEO) adalah serangkaian proses yang dilakukan secara sistematis yang bertujuan untuk meningkatkan volume dan kualitas trafik kunjungan melalui mesin pencari menuju situs web tertentu dengan memanfaatkan mekanisme kerja atau algoritma mesin pencari tersebut. Tujuan dari SEO adalah menempatkan sebuah situs web pada posisi teratas, atau setidaknya halaman pertama hasil pencarian berdasarkan kata kunci tertentu yang ditargetkan. Secara logis, situs web yang menempati posisi teratas pada hasil pencarian memiliki peluang lebih besar untuk mendapatkan pengunjung.

Sejalan dengan makin berkembangnya pemanfaatan jaringan internet sebagai media bisnis, kebutuhan atas SEO juga semakin meningkat. Berada pada posisi teratas hasil pencarian akan meningkatkan peluang sebuah perusahaan pemasaran berbasis web untuk mendapatkan pelanggan baru. Peluang ini dimanfaatkan sejumlah pihak untuk menawarkan jasa optimisasi mesin pencari bagi perusahaan-perusahaan yang memiliki basis usaha di internet.

Sejarah

Menurut Danny Sullivan, istilah search engine optimization pertama kali digunakan pada 26 Juli tahun 1997 oleh sebuah pesan spam yang diposting di Usenet. Pada masa itu algoritma mesin pencari belum terlalu kompleks sehingga mudah dimanipulasi.
Versi awal algoritma pencarian didasarkan sepenuhnya pada informasi yang disediakan oleh webmaster melalui meta tag pada kode html situs web mereka. Meta tag menyediakan informasi tentang konten yang terkandung pada suatu halaman web dengan serangkaian katakunci (keyword). Sebagian webmaster melakukan manipulasi dengan cara menuliskan katakunci yang tidak sesuai dengan konten situs yang sesungguhnya, sehingga mesin pencari salah menempatkan dan memeringkat situs tersebut. Hal ini menyebabkan hasil pencarian menjadi tidak akurat dan menimbulkan kerugian baik bagi mesin pencari maupun bagi pengguna internet yang mengharapkan informasi yang relevan dan berkualitas.
Larry Page dan Sergey Brin, dua mahasiswa doktoral ilmu komputer Universitas Stanford, berusaha mengatasi permasalahan tersebut dengan membangun Backrub, sebuah mesin pencari sederhana yang mengandalkan perhitungan matematika untuk memeringkat halaman web. Algoritma tersebut, yang dinamakan PageRank, merupakan fungsi matematika yang kompleks berupa kombinasi antara perhitungan jumlah link yang mengarah pada suatu halaman web dengan analisis atas kualitas masing-masing link tersebut.
Berdasarkan prinsip kerja PageRank, secara umum bisa dikatakan bahwa halaman web yang memperoleh peringkat tinggi adalah halaman web yang banyak di-link oleh halaman web lain. Nilai PageRank juga akan semakin tinggi apabila halaman web yang mengarah kepadanya juga memiliki kualitas yang tinggi. Nilai sebuah link dari situs berkualitas tinggi seperti Yahoo! atau DMOZ dapat bernilai lebih tinggi daripada kombinasi nilai link dari seratus situs web berkualitas rendah.

Backrub hanyalah sebuah permulaan. Pada tahun 1998 Page dan Brin mendirikan Google yang merupakan versi tingkat lanjut dari Backrub. Dalam waktu singkat Google memperoleh reputasi dan kepercayaan dari publik pengguna internet karena berhasil menyajikan hasil pencarian yang berkualitas (tidak dimanipulasi), cepat, dan relevan. PageRank lantas menjadi standar baik bagi mesin pencari lain maupun bagi webmaster yang berusaha agar situs webnya memperoleh nilai PageRank setinggi mungkin sehingga menempati posisi tertinggi pada hasil pencarian.

Webmaster dan mesin pencari

Sejak tahun 1997 perusahaan mesin pencari menyadari bahwa beberapa [webmaster] (pengelola website) melakukan segala hal untuk dapat terindeks pada urutan teratas hasil pencarian, termasuk dengan cara-cara yang manipulatif dan ilegal. Infoseek, salah satu mesin pencari generasi pertama, melakukan perbaikan pada algortima mereka untuk mencegah manipulasi dengan "meta tag" yang tidak relevan.
Bagaimanapun, dalam beberapa hal mesin pencari juga menyadari nilai ekonomi yang besar dari peringkat hasil pencarian, dan mereka kadang-kadang memiliki kepentingan terselubung dari aktivitas perusahaan SEO. Beberapa perusahaan mesin pencari mengirim perwakilan atau menjadi tamu pada event-event rutin yang diselenggarakan komunitas SEO.

Mesin pencari besar seperti Google dan Yahoo! menyediakan program dan panduan yang memungkinkan webmaster mengoptimalkan situsnya agar terindeks dengan baik. Google menyediakan aplikasi Webmaster Tool (anda harus mempunyai akun di Google guna melihat tool ini) dan memperkenalkan sitemap berbasis XML standar mereka, sedangkan Yahoo! menyediakan program Site Explorer (juga harus login dengan akun pengguna Yahoo! anda) yang memungkinkan webmaster mendaftarkan URL situs, mengecek jumlah halaman web mereka yang telah terindeks di data-base Yahoo!, dan melihat informasi link masuk. Namun demikian mesin pencari tidak mentolerir metode SEO yang manipulatif dan menghalalkan segala cara.

Etika dan legalitas

Sistem PageRank, walau menerapkan algoritma yang kompleks, belakangan juga tidak lagi sepenuhnya mampu menghadapi trik dan manipulasi. Sejumlah webmaster dan praktisi SEO telah mengembangkan beberapa metode yang memanfaatkan cara kerja PageRank agar halaman web klien mereka berada pada peringkat pertama hasil pencarian. Google secara resmi telah melarang penggunaan beberapa teknik ilegal seperti link farming, doorway pages, keyword stuffing, dan auto generated pages atau scraper pages. Situs atau layanan SEO yang tetap menggunakanannya terancam akan dihapus dari indeks pencarian.
Ancaman Google dan mesin pencari lain bukan hanya gertakan. Beberapa perusahaan layanan SEO beserta klien mereka yang tidak mengindahkan larangan tersebut menerima penalti yang serius karena perbuatan ilegal mereka. Pada tahun 2005, Matt Cutts dari Google mengatakan bahwa URL sebuah firma SEO bernama Traffic Power beserta klien-klien mereka telah dihapus dari indeks Google karena menggunakan teknik SEO ilegal. Kasus lain yang terkenal adalah ketika Google pada Februari 2006 menghapus situs web perusahaan BMW dan Ricoh Jerman dari daftar karena terbukti menggunakan metode SEO yang manipulatif. BMW dan Ricoh dengan segera meminta maaf kepada Google dan memperbaiki situs mereka. Google kemudian memasukkan kembali situs web mereka ke dalam indeks pencarian. Namun skandal tersebut tetap meninggalkan citra buruk dan memalukan bagi kedua perusahaan tersebut.

Berdasarkan panduan resmi mesin pencari, SEO bukanlah teknik ilegal sepanjang dilakukan dengan mengikuti etika dan aturan yang ada. Hal tersebut untuk menjamin setiap situs web memperoleh kesempatan yang sama dalam pencarian, dan pemeringkatan dilakukan dengan obyektif, di mana yang paling berperan dalam menentukan peringkat suatu halaman web adalah kualitas dan manfaatnya bagi pengguna internet.

Sydney Part 2 - Darling Harbour

Sydney Aquarium, Sydney Wildlife & Madame Tussauds adalah tempat yang mesti dilawati. Kitorang pon tau pasal tempat2 ni dari En. Google. Ketiga-tiga tempat ni terletak di Darling Harbour. Ada beberapa cara untuk ke Darling Harbour dari apartment kitorang iaitu Medina Grand di Kent Street;
1. Jalan kaki - kuar hotel terus amik kiri. jalan je terus. lepas melintas lampu trafik pertama, naik tangga atau leh amik lift untuk ke flyover. Jalan terus melalui flyover tu dan turun semula. Tadaa.. dah sampai Darling Harbour! 10minit jer lebih kurang!
Naik tangga ni, atau kalu tak larat leh naik lift. Lift ada bawah tangga tu.
2. Naik bas percuma. Kat Sydney ni ada bas percuma. Ya, korang tak salah baca, saya memang tulis 'PERCUMA'. Cara nak kenal bas tu amat mudah. Bas tu bernombor 555, kaler hijau. Bas ni lalu kat semua tempat pelancongan utama di bandar Sydney setiap 5-10minit. Untuk lebih lanjut, gi website ni;- http://www.sydneybuses.info/free-shuttles/free-shuttle-information.
Ginilah rupe Sydney CBD Free Shuttle

Dua cara di atas adalah yang paling praktikal sebab kitorang stay kat hotel Medina Grand. Kalau korang nanti nak stay kat tempat lain, jangan risau sebab boleh ke sana dengan menaiki train, tram, monorail atau feri. Bas awam juga banyak, termasuklah teksi..cuma trafik kat bandar Sydney ni sama macam trafik kat bandar besar yang lain, jem especially during peak hours.

Darling Harbour adalah tempat favourite kitorang lepak. Tempatnya cantik.
Walaupun masa kitorang pegi tu hari Isnin, orang agak ramai juga kat sini..



Harbour tempat kapal-kapal, teksi air dan feri berlabuh.




IMAX Cinema – kalu minat nak tengok filem 2D dan 3D.


Darling Harbour ni besar, dan bersambung dengan Cockle Bay. Kat Cockle Bay plak ada muzium2, hard rock cafe dan tempat2 makan. Nak berjalan pusing Darling Harbour & Cockle Bay, boleh je jalan kaki kalu larat.

 Kalu takmo pusing ikut jalan jauh, ada shortcut iaitu melalui jambatan nih. Ataupon leh naik monorail tuu..

 Juga ada tram untuk bergerak dari Ddarling Harbour ke Cockle Bay. Kids pilih option ni most of the times..heheh..

Untuk yang tak larat, kurang kudrat atau OKU, jangan risau sebab Sydney ni mesra pengguna begini. Kebanyakan tempat disediakan kemudahan untuk orang begini.
 
Kalu penat berjalan ke-sana ke-mari kat sini, leh lepak kat mana-manapon. Ada banyak bangku untuk duduk rehat dan berkelah. Kitorang tapau makanan yang dimasak sendri, so kitorang berhenti kat mana-mana bangku dan berpiknik kat situ. Dont worry, tak darat sangat pon sebab mat saleh pon ade wat camtu. muahaha...
Sambil menyuap diri sendri dan anak-anak, leh la kasi burung yang banyak kat situ makan. anak-anakpon suka bila burung tu datang dekat. Burung tu bukan main buas lagi berebut, Ammar cakap "hey birds, makan xleh berebut-rebut.."

So dia suruh burung merpati tu beratur. hah, tu dia.... mendengar kata tul burung kat sini. 

Kalau korang prefer nak try makanan di restoren, pon boleh juga. Ada beberapa restoren makanan halal kat sini. Tapi kena tanya betul2 kehalalannya. Kitorang makan kat food court di Darling Harbour tu. Dalam tu ada banyak stall. Cuma stall Indian & Turkish kat pintu masuk tu je yang halal. Yang lain tu tak pasti.
Nih antara restoren yang mengadap ke arah harbour. cantik kan... Masa kitorang pegi bulan May 2012 ni suhu agak sejuk sedikit, so most restaurants pasang heater. Tu yang macam pelita tuu..

Oh ya, nak tau satu rahsia? Kalau kitorang tak pergi Sydney memang tak tau yang Kak Nab ni kaya orangnye....
Cuba tengok kat ATM ape yang dia posing tu? Ada bank sendri rupenye Kak Nab ni....!!! Amek kau!!

Nih baru stori pasal Darling Harbour in general. Nanti saya tulis pasal pengalaman kitorang kat Sydney Aquarium, Sydney Wildlife & Madame Tussauds di Sydney Part 3.

Signed off!

Sydney Part 5 - Paddy's Market

 Paddy's Market

Paddy's Market tak jauh dari Darling Harbour, jalan kaki je dah sampai. Cara nak gi sana, dari Darling Harbour jalan menuju ke arah IMAX Cinema (leh nampak jelas dari jauh), jalan terus menuju ke arah Mc Donalds, then jalan lagi terus. Korang akan melalui Tumbalong Park dan Chinese Garden of Friendship, then  Sydney Entertainment Centre. Seberang jalan dah nampak Paddy's Market. Hati-hati melintas sebab jalan tu tempat tram melintas.
 Chinese Garden of Friendship

Kalau tak larat nak jalan jauh dari Darling Harbour tu, leh naik monorail.
Monorail station di Paddy's Market

Paddy's Market ni terletak kat chinatown, so yang meniaga kat situ pon ramai berbangsa cina. Kat sana banyak terjual cenderamata dengan harga yang berpatutan. Keychain, pen, t-shirt, kasut, handbags, soft toys dan macam-macam lagilah. Memang murah, kitorang borong ape2 yang patut kat situ untuk dijadikan buah tangan balik ke Malaysia nanti.
Fresh market dan tempat jual souvenirs bawah satu bumbung

Selain jual souvenirs, Paddy's Market juga ada fresh market yang menjual ikan, daging, sayur-sayur dan buah-buahan segar. Kitorang xberkesempatan beli belah barang2 masakan ni kat Paddy's Market sebab pegi kat situ pada 1 hari terakhir sebelum berangkat balik Malaysia. Ingatkan ada jual souvenir je, tak tau ada jual ikan dan sayur. 

Penjual kat sini ada juga yang berasal dari Malaysia dan Indonesia. Bila nampak kitorang, dorangpon cakap Melayu. Lagi la senang nak tawar-menawar. Disebabkan seronok sangat membeli belah, kitorang terlupa nak amik gambo kat dalam Paddy's Market tu. Anyway, suasana nye amat bizi, stall berdekatan antara satu sama lain, sebiji macam pasar malam tapi bezanye yang ni kat dalam bangunan.

Dari Paddy's Market, boleh berjalan kaki je ke Haymarket area (Chinatown). Sydney Power Museum pon ada berdekatan.

Bagi yang bawa bekal makanan macam kitorang, leh berpiknik je depan Paddy's Market tu sambil dikerumuni burung-burung merpati yang amat banyak. Kalau xde pantang larang halal-haram, leh makan kat Mc Donalds betul2 depan Paddy's Market tu.
Inilah style pelancong bajet kecil menikmati makanan..best..picnic style kat mana-mana pon bole..

Perut dah kenyang, gi main kejar-kejar burung plak..

Sebenarnye kat tempat lain pon ada jual souvenirs. Kat The Rock ada jual gak. Tapi rasanye kat sini lagi murah.

Signed off!

Gambar Belangkas