Thursday, November 4, 2010

Ulasan Filem Iran : The Apple


The Apple berdasarkan kisah benar yang didedahkan oleh media Iran pada satu ketika tentang kehidupan kanak-kanak malang Zahra dan Massoumeh. Mengisahkan dua orang anak perempuan terencat akal yang tidak pernah melihat dunia luar selama 11 tahun kerana dikurung bapanya di rumah. Bapanya terpaksa berbuat demikian kerana risau sesuatu yang tidak baik berlaku kepada kedua-dua anak perempuannya ketika beliau keluar mencari rezeki. Ibu anak-anak perempuan tersebut pula buta dan tidak pernah ditinggalkan keseorangan tanpa ditemani anak-anaknya.

Laporan oleh jiran-jiran tentang keadaan kedua-dua anak perempuan tersebut kepada Jabatan Kebajikan telah mengubah nasib mereka berdua dan mencabar prinsip hidup kedua ibubapa mereka. Filem ini menceritakan perasaan kedua-dua kanak-kanak tersebut apabila menempuhi dunia luar buat pertama kali.

Filem Iran ini merupakan arahan pertama Samira Makhmalbalf yang pada masa itu berusia 17 tahun dan merupakan satu-satunya pengarah paling muda di dunia. Filem ini telah ditayangkan di banyak negara dan mendapat pencalonan di Festival Cannes. Bagi aku filem pertama beliau ini telah berjaya menyentuh nilai-nilai kemanusiaan yang ada di dalam diri kanak-kanak cacat dan juga nilai-nilai mulia masyarakat. Apa yang menarik lagi tentang filem ini ialah semua watak-watak ini dipegang oleh orang yang asal, Zahra dan Massoumeh dan kedua ibubapanya, jiran-jiran tetangga, orang Jabatan Kebajikan hanya watak seorang kanak-kanak perempuan di padang permainan dan penjual jam sahaja merupakan pelakon yang diambil. Bermaksud filem ini bukanlah lakonan yang dibuat-buat dan bukan dokumentari cuma mengisahkan kehidupan keluarga kanak-kanak malang itu. Silalah lihat di youtube http://www.youtube.com/watch?v=qBGWuegG22M filem beliau ini dan nilaikan sendiri hasil kerja arahan seorang remaja. Adios!!!

Wednesday, November 3, 2010

Kucing Terpanjang di Dunia



Seekor kucing di Amerika telah mendapat sandaran sebagai kucing terpanjang berdasarkan rekod dunia terbaru yang tercatat di dalam Guinness World Record.

Kucing yang bernama Stewie itu berusia 5 tahun dan mempunyai tubuh sepanjang 123cm dari mula hujung hidungnya hingga hujung ekornya.

"Kami menyedari tubuh Stewie yang panjang sekitar tiga tahun lalu," kata Mr Hendrickson kepada Reno Gazette-Journal. "Semua orang memuji dengan mengatakan, 'Panjang sekali kucing itu!' "

Pemilik kucing istimewa itu, Robin Hendrickson dan Erik Brandsness dari Reno, Nevada, mengatakan bahawa mereka telah membuat keputusan untuk mendaftarkan kucing mereka ke dalam buku rekod dunia itu setelah mendengar kekaguman orang ramai terhadap kepanjangan tubuh Stewie.Stewie telah mengalahkan rekod kepanjangan kucing sebelumnya yang berukuran 121cm.



Misteri Kaabah Gegar NASA

Neil Amstrong telah membuktikan bahawa kota Mekah adalah pusat dari planet Bumi. Fakta ini telah diteliti melalui sebuah penelitian Ilmiah.

Ketika Neil Amstrong melakukan perjalanan untuk pertama kalinya ke luar angkasa dan mengambil gambar planet Bumi, dia berkata, “Planet Bumi ternyata tergantung di kawasan yang sangat gelap, siapa yang menggantungnya ?.”

Para astronaut telah menemui bahawa planet Bumi itu mengeluarkan semacam radiasi, secara rasmi mereka mengumumkannya di Internet, tetapi sayangnya 21 hari kemudian kandungan website tersebut hilang yang seolah-olah mempunyai alasan tersembunyi disebalik penghapusan kandungan website tersebut.

Setelah melakukan penelitian lebih lanjut, ternyata radiasi tersebut berpusat di kota Mekah, tepatnya berasal dari Kaabah. Yang mengejutkan adalah radiasi tersebut bersifat infinite ( tidak berujung ), hal ini terbuktikan ketika mereka mengambil foto planet Mars, radiasi tersebut masih berlanjut terus. Para peneliti Muslim mempercayai bahawa radiasi ini memiliki karakteristik dan menghubungkan antara Kaabah di planet Bumi dengan Kaabah di alam akhirat.


Di tengah-tengah antara kutub utara dan kutub selatan, ada suatu kawasan yang bernama ‘Zero Magnetism Area’, ertinya adalah apabila kita mengeluarkan kompas di kawasan tersebut, maka jarum kompas tersebut tidak akan bergerak sedikit pun kerana daya tarikan yang sama besarnya antara kedua kutub.

Itulah sebabnya jika seseorang tinggal di Mekah, maka ia akan hidup lebih lama, lebih sihat, dan tidak banyak dipengaruhi oleh banyak kekuatan gravitasi. Oleh sebab itu lah ketika kita mengelilingi Kaabah, maka seakan-akan diri kita di-charged berulang-ulang oleh suatu kuasa misteri dan ini adalah fakta yang telah dibuktikan secara ilmiah.


Penelitian lainnya mengungkapkan bahawa batu Hajar Aswad merupakan batu tertua di dunia dan juga boleh mengambang di dalam air. Di sebuah muzium di Barat, ada tiga buah potongan batu tersebut (dari Kaabah) dan pihak muzium juga mengatakan bahawa bongkahan batu-batu tersebut bukan berasal dari sistem cerekawala kita.

Dalam salah satu sabdanya, Rasulullah SAW bersabda:
Hajar Aswad itu diturunkan dari syurga, warnanya lebih putih daripada susu, dan dosa-dosa anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam.

Lauren Booth: I'm now a Muslim. Why all the shock and horror?


Lauren Booth
The Guardian, Wednesday 3 November 2010


It is five years since my first visit to Palestine. And when I arrived in the
region, to work alongside charities in Gaza and the West Bank, I took with me the swagger of condescension that all white middle-class women (secretly or outwardly) hold towards poor Muslim women, women I presumed would be little more than black-robed blobs, silent in my peripheral vision. As a western woman with all my freedoms, I expected to deal professionally with men alone. After all, that's what the Muslim world is all about, right?

This week's screams of faux horror from fellow columnists on hearing of my
conversion to Islam prove that this remains the stereotypical view regarding half a billion women currently practising Islam.

On my first trip to Ramallah, and many subsequent visits to Palestine, Egypt,
Jordan and Lebanon, I did indeed deal with men in power. And, dear reader, one or two of them even had those scary beards we see on news bulletins from far-flung places we've bombed to smithereens. Surprisingly (for me) I also began to deal with a lot of women of all ages, in all manner of head coverings, who also held positions of power. Believe it or not, Muslim women can be educated, work the same deadly hours we do, and even boss their husbands about in front of his friends until he leaves the room in a huff to go and finish making the dinner.

Is this patronising enough for you? I do hope so, because my conversion to Islam
has been an excuse for sarcastic commentators to heap such patronising points of view on to Muslim women everywhere. So much so, that on my way to a meeting on the subject of Islamophobia in the media this week, I seriously considered buying myself a hook and posing as Abu Hamza. After all, judging by the reaction of many women columnists, I am now to women's rights what the hooked one is to knife and fork sales.

So let's all just take a deep breath and I'll give you a glimpse into the other
world of Islam in the 21st century. Of course, we cannot discount the appalling way women are mistreated by men in many cities and cultures, both with and without an Islamic population. Women who are being abused by male relatives are being abused by men, not God. Much of the practices and laws in "Islamic" countries have deviated from (or are totally unrelated) to the origins of Islam.
Instead practices are based on cultural or traditional (and yes, male-orientated) customs that have been injected into these societies. For example, in Saudi Arabia, women are not allowed to drive by law. This rule is an invention of the Saudi monarchy, our government's close ally in the arms and oil trade. The fight for women's rights must sadly adjust to our own government's needs.

My own path to Islam began with an awakening to the gap between what had been
drip-fed to me about all Muslim life – and the reality.

I began to wonder about the calmness exuded by so many of the "sisters" and
"brothers". Not all; these are human beings we're talking about. But many. And on my visit to Iran this September, the washing, kneeling, chanting recitations of the prayers at the mosques I visited reminded me of the west's view of an entirely different religion; one that is known for eschewing violence and embracing peace and love through quiet meditation. A religion trendy with movie stars such as Richard Gere, and one that would have been much easier to admit to
following in public – Buddhism. Indeed, the bending, kneeling and submission of Muslim prayers resound with words of peace and contentment. Each one begins, "Bismillahir rahmaneer Raheem" – "In the name of God, the Merciful, the Compassionate" – and ends with the phrase "Assalamu Alaykhum wa rahmatullahi wa barakatuh" – Peace be upon you all and God's mercy and blessing.

Almost unnoticed to me, when praying for the last year or so, I had been saying
"Dear Allah" instead of "Dear God". They both mean the same thing, of course, but for the convert to Islam the very alien nature of the language of the holy prayers and the holy book can be a stumbling block. I had skipped that hurdle without noticing. Then came the pull: a sort of emotional ebb and flow that responds to the company of other Muslims with a heightened feeling of hopenness and warmth. Well, that's how it was for me, anyway.

How hard and callous non-Muslim friends and colleagues began to seem. Why can't
we cry in public, hug one another more, say "I love you" to a new friend, without facing suspicion or ridicule? I would watch emotions being shared in households along with trays of honeyed sweets and wondered, if Allah's law is simply based on fear why did the friends I loved and respected not turn their backs on their practices and start to drink, to have real "fun" as we in the west do? And we do, don't we? Don't we?

Finally, I felt what Muslims feel when they are in true prayer: a bolt of sweet
harmony, a shudder of joy in which I was grateful for everything I have (my children) and secure in the certainty that I need nothing more (along with prayer) to be utterly content. I prayed in the Mesumeh shrine in Iran after ritually cleansing my forearms, face, head and feet with water. And nothing could be the same again. It was as simple as that.

The sheikh who finally converted me at a mosque in London a few weeks ago told
me: "Don't hurry, Lauren. Just take it easy. Allah is waiting for you. Ignore those who tell you: you must do this, wear that, have your hair like this. Follow your instincts, follow the Holy Qur'an- and let Allah guide you."

And so I now live in a reality that is not unlike that of Jim Carey's character
in the Truman Show. I have glimpsed the great lie that is the facade of our modern lives; that materialism, consumerism, sex and drugs will give us lasting happiness. But I have also peeked behind the screens and seen an enchanting, enriched existence of love, peace and hope. In the meantime, I carry on with daily life, cooking dinners, making TV programmes about Palestine and yes,
praying for around half an hour a day.
Now, my morning starts with dawn prayers at around 6am, I pray again at 1.30pm, then finally at 10.30pm. My steady progress with the Qur'an has been mocked in some quarters (for the record, I'm now around 200 pages in). I've been seeking advice from Ayatollahs, imams and sheikhs, and every one has said that each individual's journey to Islam is their own. Some do commit the entire text to memory before conversion; for me reading the holy book will be done slowly and at my own pace.

In the past my attempts to give up alcohol have come to nothing; since my
conversion I can't even imagine drinking again. I have no doubt that this is for life: there is so much in Islam to learn and enjoy and admire; I'm overcome with the wonder of it. In the last few days I've heard from other women converts, and they have told me that this is just the start, that they are still loving it 10 or 20 years on.
On a final note I'd like to offer a quick translation between Muslim culture and media culture that may help take the sting of shock out of my change of life for some of you.

When Muslims on the BBC News are shown shouting "Allahu Akhbar!" at some clear,
Middle Eastern sky, we westerners have been trained to hear: "We hate you all in your British sitting rooms, and are on our way to blow ourselves up in Lidl when you are buying your weekly groceries."
In fact, what we Muslims are saying is "God is Great!", and we're taking comfort in our grief after non-Muslim nations have attacked our villages. Normally, this phrase proclaims our wish to live in peace with our neighbours, our God, our fellow humans, both Muslim and non-Muslim. Or, failing that, in the current climate, just to be left to live in peace would be nice.

Adakah masih sama?

 Minggu lepas berpeluang ke utara tanah air apabila menghantar anak sulong ku untuk membuat praktikal di Kedah...

gambar-gambar ini kami rakamkan sepanjang perjalanan ke Kedah... cantik sungguh pemandangan sawah padi semasa musim menanam semua...anak2 padi baru naik...

  Sayup mata memandang...tenang dan damai sahaja...
Tetapi sekarang???? Entah apa nasib sawah padi ini... harap-harap banjir tidak kena tempat ini dan tidak akan merosakkan pokok padi.............

Banjir di utara

Jumlah mangsa banjir dipindahkan di tiga negeri meningkat pagi ini iaitu 20,902 di Kedah, Perlis (6,052) dan Rantau Panjang, Kelantan, 452 orang. 
(berita harian Online)

Monday, November 1, 2010

Masjid al-Aqsa Yang Sebenarnya

Al-Masjid al-Aqsa adalah merupakan masjid ketiga tersuci di dalam agama Islam. Ianya juga merupakan tempat di mana Allah memperjalankan nabi Muhammad SAW pada waktu malam semasa peristiwa Isra’ dari al-Masjid al-Haram di Makkah ke al-Masjid al-Aqsa di al-Quds. Lokasinya terletak di kawasan yang diberkati dan suci. Keberkatan kawasan tersebut bukan sahaja dapat dinikmati daripada aspek spiritualnya sahaja, tetapi daripada aspek material pun dapat dirasai, seperti kesuburan tanah yang menghasilkan produk perladangan terbaik, cuaca yang nyaman dan seumpamanya. Ramai nabi menjadikan bumi ini sebagai tempat tinggal di dalam misi dakwah mereka. Masjid ini juga pernah menjadi qiblat pertama bagi umat Islam.

Suatu masa dahulu, umat Islam bebas untuk keluar masuk di dalam al-Aqsa. Ramai yang memulakan pergerakan menunaikan haji dari masjid ini. Apatah lagi terdapat galakan langsung daripada nabi Muhammad untuk menziarahinya. Bersabda nabi Muhammad SAW di dalam sepotong hadith:

وعن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لا تشد الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد: المسجد الحرام، والمسجد الأقصى، ومسجدي متفق عليه، واللفظ للبخاري

Daripada Abi Sa’id al-Khudri R.A. Rasulullah SAW dilaporkan berkata: Janganlah bersungguh-sungguh/bersusah-payah pergi berjalan melainkan ke tiga masjid, al-Masjid al-Haram (Makkah), al-Masjid al-Aqsa (Al-Quds) dan Masjidku (Masjid Nabi di Madinah) - Muttafaqun alaihi dengan lafaz daripada Bukhari.

Sehinggalah penjajahan Zionist ke atas Palestin, al-Masjid al-Aqsa kini sunyi daripada pengunjung Muslim bukan Arab. Sekatan serta fatwa pengharaman menziarahinya oleh Mufti Palestin yang turut disokong ramai ulamak kerana perlu membayar wang yang banyak kepada penjajah Zionist, menyebabkan hanya sedikit daripada kita yang mengenali bangunan al-Aqsa yang sebenarnya.

Di dalam bersemangat mempertahankan al-Aqsa, ada antara umat Islam yang cuba untuk memperkenalkan bangunan al-Aqsa.


Antara maklumat yang kerap disebarkan melalui rantaian email dan tapak sesawang seperti ini, ialah menyatakan yang Qubbah al-Sakhrah (Dome of the Rock) adalah bukan al-Aqsa. Mereka mendakwa yang ianya adalah propaganda Zionist untuk mengalihkan fokus umat Islam daripada mempertahankan al-Masjid al-Aqsa yang sebenarnya. Ramai daripada kita yang percaya dengan maklumat ini.

Gambar yang kerap disebarkan untuk menunjukkan al-Aqsa yang sebenar 

Dalam artikel ini, saya akan cuba berkongsi maklumat yang sebenar mengenai bangunan al-Masjid al-Aqsa seperti yang dikenali penduduk Palestin. Saya perlu memberikan kredit kepada pensyarah Universiti al-Najah, Dr Haithem F. al-Ratrout yang telah melakukan kajian perkembangan senibina al-Aqsa di dalam kajian PhD semasa menuntut di Al-Maktoum Institute.

Saya telah mendapat keizinan beliau untuk menyebarkan maklumat kajiannya, kerana menurut beliau ini merupakan tanggungjawab Muslim bagi memperkenalkan bangunan al-Aqsa yang sebenarnya. Anda boleh membeli buku beliau daripada laman ini untuk mendapatkan penjelasan yang lebih terperinci.

PEMBINA AL-AQSA YANG SEBENARNYA


Untuk mengetahui al-Aqsa, kita terlebih dahulu perlu mengetahui siapakah pembinanya. Menurut ulamak, tidak ada satu nas yang amat sahih menyatakan secara jelas siapakah pembina al-Aqsa. Cuma terdapat sepotong hadith sahih menceritakan secara umum pembinaan al-Aqsa, seperti yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim:


حديث سليمان بن مهران الأعمش، عن إبراهيم بن يزيد التيمي، عن أبيه، عن أبي ذر قال: قلت: يا رسول الله أي مسجد وضع أول؟ قال: المسجد الحرام. قلت: ثم أي؟ قال: المسجد الأقصى. قلت: كم بينهما؟ قال: أربعون سنة

Hadith Sulaiman bin Mahran al-A’mash, daripada Ibrahim bin Yazid al-Tamimi, daripada bapanya Abu Zarr beliau berkata, aku bertanya kepada Rasulullah “Wahai Rasulullah, masjid yang manakah dibina terlebih dahulu (dalam sejarah)?” Nabi menjawab, “al-Masjid al-Haram.” Aku bertanya lagi, “Selepas itu?” Jawab nabi, “al-Masjid al-Aqsa.” Aku bertanya lagi, “Berapa jarak pembinaan antara keduanya?” Nabi menjawab, “40 tahun.”….

Berdasarkan hadith di atas, oleh kerana jarak pembinaan antara al-Masjid al-Haram dan al-Masjid al-Aqsa adalah dekat, iaitu 40 tahun, ditambah lagi dengan umur umat terdahulu yang amat panjang, maka ramai ulamak berpandangan pembina kedua-dua masjid ini adalah orang yang sama. Justeru, dalam usaha mencari siapakah pembina al-Aqsa, adalah perlu untuk kita mencari siapakah pembina al-Masjid al-Haram di Makkah.

Sebahagian kita berpandangan yang pembina al-Masjid al-Haram ialah Nabi Ibrahim. Ini berdasarkan kepada ayat al-Quran di dalam surah al-Baqarah ayat 127:

وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَٰهِيمُ ٱلْقَوَاعِدَ مِنَ ٱلْبَيْتِ وَإِسْمَٰعِيلُ

Dan ketika Nabi Ibrahim dan Ismail mengangkat kembali tapak asas tapak rumah ibadah itu (Al-Masjid al-Haram).

Jumhur ulamak, walau bagaimanapun menyatakan yang ayat di atas hanyalah menunjukkan yang nabi Ibrahim membina kembali tapak al-Masjid al-Haram yang telah dibina oleh nabi sebelumnya. Dengan erti kata lain, nabi Ibrahim bukanlah orang pertama yang membina al-Haram. Sekiranya nabi Ibrahim bukan orang pertama membina al-Haram, maka baginda juga bukanlah orang pertama membina al-Aqsa.

Ketika mentafsirkan ayat di atas, Imam al-Tabari telah merekodkan beberapa riwayat mengenai pembina al-Masjid al-Haram yang sebenarnya. Antaranya ialah seperti yang dilaporkan oleh Ato’ bin Abi Rabah dan Abdullah bin Amru yang menyatakan bahawa pembina Ka’bah yang pertama sebenarnya ialah nabi Adam.

Apabila nabi Adam diturunkan dari langit, baginda telah membina rumah ibadah pertama di muka bumi dengan arahan Allah SWT. Baginda tawaf di keliling Ka’bah tersebut, berdasarkan sempadannya yang telah ditetapkan. Ka’bah itulah merupakan asal bagi al-Masjid al-Haram. Kemudian berdasarkan hadith Abu Dzar tadi, baginda telah membina al-Aqsa 40 tahun selepasnya. Adapun nabi Ibrahim, baginda hanyalah membangunkan kembali asas binaan tersebut yang telah roboh berikutan banjir besar serta faktor cuaca yang lain.

Justeru, ramai ulamak yang menyatakan nabi Adam adalah pembina al-Aqsa kerana baginda juga membina Ka’bah.

KONSEP BINAAN MASJID DI DALAM ISLAM

Untuk mengetahui bangunan al-Aqsa, kita juga perlu untuk mengetahui konsep binaan masjid di dalam fiqh Islam. Secara ringkasnya, yang dinamakan masjid itu perlulah mempunyai empat elemen:

1. Lokasi.

2. Sempadan.

3. Qiblah.

4. Aktiviti, termasuklah ritual ibadah dan juga segala aspek kehidupan yang membawa kesejahteraan akhirat.

Gabungan lokasi dan sempadan, menurut ulamak, tidak membawa maksud yang masjid itu perlu berada di dalam satu bangunan. Masjid di zaman nabi Muhammad pun tidak mempunyai bangunan. Yang paling penting ialah, pembina masjid tersebut perlu menentukan lokasi dan sempadannya. Adalah menjadi satu kesilapan sekiranya kita memahami yang masjid itu perlu dibuat di dalam bangunan.

LOKASI AL-AQSA

Dalam peta politik moden, al-Aqsa terletak di sebuah kawasan yang dikenali sebagai Pekan Lama atau Old City of Jerusalem, Tebing Barat (West Bank). Semasa zaman nabi, banyak istilah yang digunakan untuk merujuk kawasan ini, seperti Eiliya’, Sham, al-Ard al-Muqaddasah, al-Ard al-Mubarakah dan al-Quds. Old City of Jerusalem dikelilingi oleh pagar. Di dalamnya terletak kawasan petempatan lama. Ianya agak padat. Dahulu Muslim Arab merupakan majoriti, akan tetapi selepas penjajahan, orang Yahudi semakin ramai menguasai kawasan petempatan di dalam Old City of Jerusalem. Turut berada di dalam pagar Old City berkenaan, ialah Holy of Sepulchre, gereja utama agama Kristian. Al-Masjid al-Aqsa terletak di tenggara pagar Old City.

Pandangan udara Old City of Jerusalem dan al-Aqsa

PLAN KA’BAH DI AL-MASJID AL-HARAM


Selain itu, kita juga perlu mengetahui bagaimanakah plan asal Ka’bah yang telah dibina oleh Nabi Adam. Ini adalah kerana kita telah faham bahawa pembina kedua-dua bangunan ini kemungkinan besar adalah orang yang sama berdasarkan hadith Abu Dzar tadi. Ramai yang memahami Ka’bah sebagai bangunan berbentuk kiub yang dilitupi oleh kain kiswah hitam. Fakta ini kurang tepat, kerana sebenarnya kawasan Hijir Ismail adalah juga sebahagian Ka’bah berdasar pandangan ramai ulamak. Jika diteliti laporan daripada al-Azraqi (meninggal 222 H), beliau telah melakarkan plan Ka’bah seperti yang telah direnovasi oleh nabi Ibrahim seperti imej berikut :


BANGUNAN AL-AQSA YANG SEBENAR

Antara gambar terbaik untuk melihat pandangan udara al-Aqsa ialah seperti berikut.


Secara ringkas, al-Masjid al-Aqsa yang sebenar ialah meliputi semua monumen bangunan dan tanah lapang di sekitar pagar empat segi di atas. Hujahnya ialah seperti berikut:

1. Nabi Muhammad diisra’ ke al-Aqsa. Kemudian dimikrajkan dari al-Aqsa juga. Semua bersetuju yang nabi dinaikkan ke langit daripada lokasi Dome of the Rock sekarang yang letaknya di bukit paling tinggi di dalam pagar di atas. Justeru tidaklah tepat sekiranya Dome of the Rock dikatakan bukan sebagai al-Aqsa.

2. Masjid tidak semestinya berada di dalam satu bangunan. Ianya boleh jadi di atas tanah lapang, atau dalam bangunan, atau gabungan tanah lapang dan bangunan, selagi mana ditentukan lokasi dan sempadannya.

3. Al-Aqsa mempunyai hubungan dan persamaan dengan Ka’bah. Tidak mustahil, kerana pembinanya adalah orang yang sama. Bahkan jika dibesarkan plan Ka’bah, kita akan dapati yang plannya adalah sama dengan pagar sempadan al-Aqsa. Dengan erti kata lain, sudut bukaan setiap hujung empat seginya adalah sama. Penjelasan lanjut boleh diperolehi daripada buku Dr Haithem yang sebenarnya merupakan thesis PhD beliau.

Memang benar Saidina Umar seakan marah dan tidak bersetuju dengan cadangan Ka’ab al-Ahbar mengenai lokasi di mana perlunya dibina bangunan masjid di dalam al-Aqsa. Ka’ab mencadangkan di lokasi Dome of the Rock sekarang. Umar tidak bersetuju kerana lokasi itu adalah lokasi paling suci dalam agama Yahudi, dan keduanya bangunan utama yang menempatkan Imam sembahyang, perlulah berada di tempat paling hampir dengan qiblat/Ka’bah.

Maka dibinalah bangunan masjid kecil di selatan sempadan pagar al-Aqsa yang betul-betul dibina oleh Nabi Adam menghadap ke arah Ka’bah. Masjid asal yang dicadangkan saidina Umar itu dikenali penduduk tempatan sebagai Jami’ Qibli atau Jami’ al-Aqsa. Adapun sekiranya menyebut al-Masjid al-Aqsa, maka ianya merujuk kepada semua yang berada di dalam pagar sempadan al-Aqsa tadi, termasuklah Jami’ Qibli, Masjid Buraq, pelbagai masjid kecil di dalamnya, beberapa bilik perpustakaan, pejabat dan kelas pengajian, Dome of the Rock, Dome of Ascension, Dome of Chain, tanah lapang, dan lain-lain.

Semua yang berada di dalam garisan kuning di atas adalah al-Masjid al-Aqsa

KESIMPULAN

1. Al-Aqsa ialah kawasan yang meliputi semua monumen, bangunan dan tanah lapang di dalam pagar al-Aqsa seperti gambar di atas. Ini termasuklah Dome of the Rock, yang merupakan sebahagian daripada al-Masjid al-Aqsa.

2. Umat Islam perlu menghentikan penyebaran maklumat salah yang kononnya Dome of the Rock bukan sebahagian daripada al-Aqsa. Sasaran Zionis sekarang ialah membina Haikal Sulaiman di atas tapak Dome of the Rock, yang dianggap sebagai The Holiest of Holy oleh orang Yahudi. Sekiranya kita membiarkan fokus kita daripada mempertahankan Dome of the Rock, maka mudahlah orang Yahudi merampas al-Aqsa.

3. Saya amat mencadangkan rakan-rakan pembaca untuk membeli buku Dr Haithem, serta membaca kajian lanjut mengenai pembinaan Ka’bah, pembinaan Jami’ Qibli, Dome of the Rock dan kubah-kubah lain, sejarah pemerintah yang menguasai dan memakmurkan al-Aqsa dan lain-lain.

Tulisan Ustaz Ahmad Irfan Ikmal Hisham, seorang penulis jemputan HALUAN Palestin yang kini sedang melanjutkan pelajaran di Australia. Tulisan beliau boleh dicapai di blog abidfana.com. Beliau mahir dalam persoalan dan kajian mengenai Palestin dan Yahudi.

Gambar Belangkas